Az Országgyűlés három hónappal ezelőtt a kezdeményezésemre született – 11/2016. (VI. 17.) – határozatában kimondta: „A kormány ne támogassa olyan szabadkereskedelmi megállapodás létrejöttét, amely veszélyezteti a környezet- és egészségvédelem, az élelmiszer-biztonság, valamint az emberi jogi, illetve munkajogi garanciák jelenlegi szintjét, továbbá antidemokratikus vitarendezési eljárást tartalmaz.” Az EU–Kanada közti szabadkereskedelmi egyezmény, a CETA pontosan ilyen megállapodás. A CETA aláírását praktikusan megtiltó júniusi parlamenti döntés után száztíz, míg az érvénytelen népszavazás után két nappal a Fidesz parlamenti frakciója felhatalmazta a miniszterelnököt arra, hogy aláírásával megkezdődjön a CETA ratifikációs folyamata. Kósa frakcióvezető és Orbán miniszterelnök ezt egy olyan sajtótájékoztatón jelentette be, amelynek másik témája a kvótareferendum volt, és az újságírók fejenként csak egy kérdést tehettek fel. Így „természetesen” senki nem firtatta sem a sajátos kósai szillogizmust (ti. a frakcióvezető szerint a CETA aláírása egyenesen következik a júniusi parlamenti döntésből), sem pedig az esetleges miniszterelnöki szignó és az alaptörvény viszonyát. A CETA ugyanis nem pusztán az alaptörvény „genetikailag módosított élőlényektől mentes mezőgazdaságot” előíró XX. cikkével áll szöges ellentétben, de a természeti erőforrások megőrzéséről szóló P) cikk és az egészséges környezethez való jogot deklaráló XXI. cikk megtartását is kétségessé teszi. S persze a kutya nem szembesítette a nemzeti cinizmus rendszerének apostolait azzal sem, hogy a CETA előtti behódolás szépen lenullázza a Habony-művekben az utóbbi hónapokban szuverenitásról legyártott valamennyi klisé hitelességét. Merthogy miért egyaránt veszedelmes a CETA a jövő generációk érdekeire és a közösségek, így a nemzetek önrendelkezésére?
A CETA egy igazi unortodox szabadkereskedelmi megállapodás: célja elsősorban nem a vámok, hanem az úgynevezett nem vámjellegű kereskedelmi korlátok lebontása. Amikor a szabadkereskedelem sámánjai nem vámjellegű kereskedelmi korlátokról beszélnek, azokra a környezetvédelmi, egészségügyi, fogyasztóvédelmi vagy éppen élelmiszer-biztonsági szabályokra gondolnak, amelyek pontosan az emberek és a természet érdekében szabnak gátat a profithajszának. Az unortodox paktumoknak az is velejárójuk, hogy amennyiben a részes országok demokratikus törvényhozása mondjuk olyan népegészségügyi szabályokat fogad el, amelyek sértik egy másik részes országban bejegyzett cég érdekeit, a sérelmet szenvedett multi még az elmaradt hasznát is magánbíróságokon hajthatja be a népképviseletet túlságosan komolyan gondoló országon. Az amerikai Tufts Egyetemen készült egy tanulmány a CETA várható gazdasági hatásairól: ebben az jött ki, hogy az egyezmény hatására kétszázezer munkahely szűnne meg az EU-ban, 316–1331 euróval lennének kisebbek a munkabérek, és 0,49 százalékkal csökkenne a GDP az unióban. A CETA ratifikációját azzal szokták bagatellizálni, hogy ez csak Kanadáról szól, így a súlya eltörpül a készülő USA–EU közti szabadkereskedelmi paktum, a TTIP mellett, amely amúgy is megfeneklett. Csakhogy a legnagyobb amerikai vállalatok, így az élelmiszer-terrorista világcégek leányvállalatokkal rendelkeznek Kanadában, s ezen a szálon a CETA számukra pontosan elegendő alapot nyújt a fellépésre. A TTIP pedig csupán ideiglenesen, az amerikai belpolitika miatt került le a napirendről: ha teszem azt egy év múlva konszolidálódik Hillary Clinton kormánya, aligha térhetnek ki a felmelegített TTIP elől azok az uniós tagállamok, amelyek most benyelik mondjuk a GMO-szabályozási együttműködést vagy a magánbírósági rendszert a CETA-nál. A CETA 30.7. cikkelyének 3. (a) pontja már a tagállami ratifikációt megelőzően előírja az egyezmény ideiglenes hatályba léptetését. A 30.8. cikkely 4. pontja pedig az a rész, amelyből az derült ki, hogy a kanadai cégek három éven belül akkor is perelhetnek, ha egy tagállam vétója miatt mégsem lépne hatályba a CETA. Ha tehát ideiglenesen hatályba lépne az EU és Kanada közötti szabadkereskedelmi egyezmény (CETA), a kanadai cégek – így akár a Monsanto ottani leányvállalata – akkor is beperelhetnének egyes EU-tagállamokat, ha azok esetleg mégsem ratifikálnák a megállapodást. Ha valami, akkor ez egészen durván sérti a tagállamok szuverenitását.