Wer ist ein Berliner?

Gyakran számonkérik a közép-európai társadalmakon a szolidaritást a jelenkor menekültjeivel.

György Zsombor
2016. 12. 26. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Terrortámadások után sajnos most már rutinszerűnek nevezhető a gyakorlat, hogy a sajtó a merénylet környékén tartózkodó magyarokat kezd keresni. Ha már tudósítónk nem lehet rögvest a helyszínen, legalább olyanok mondják el, mi történt, akik maguk látták az eseményeket, vagy legalábbis első kézből származó értesüléseik vannak. Másnap aztán jöhetnek az elemzőbb beszélgetések a távolba szakadt hazánkfiaival, -lányaival, akiknek szinte sablonszerűen feltesszük például azt a kérdést: számítottak-e a városban merényletekre, mennyire sokkolták a történtek a helyieket? A válaszok többfélék, akad, aki úgy látja, hogy a társadalom nehezen gyógyuló sebesülést szerzett, míg mások azt mondják, a többség immár tudja, hogy a huszonegyedik század elején együtt kell léteznünk a terrorral; történt, ami történt a Bataclan bárban, a brüsszeli metróban vagy a londoni buszon, az életnek mennie kell tovább. Berlin esete mégis egy kicsit más, erről épp egy, a német fővárosban tanuló lány beszélt az InfoRádióban. Merthogy, mondta, a sokszínűséget, nyitottságot, befogadást sehol máshol nem hirdette annyira rendíthetetlenül a politikai elit (nem is csak Merkelék), mint Németországban, és nincs is más európai város, amelyik annyira büszke lenne sokszínűségére, nyitottságára, befogadó jellegére, mint Berlin. Tény és való, ennek a mentalitásnak vannak szerethető részei, de a kulturális pezsgés és a naivitás mégsem keverendő. Sajnos erre mutatott rá december 19. estéje is, amikor az a bizonyos kamion hatvan kilométeres óránkénti sebességgel belehajtott a vásározó tömegbe. (Majd megállt a Budapester Strassénál ) A nagyon összeszedetten és világosan beszélő diáklány szerint a berliniek jelentős része valóban elhitte, hogy ha megnyitják a határokat, szeretettel várnak mindenkit a világ nehezebb sorsú részeiről, és a befogadás üzenetét terjesztik Európában, akkor ezt a befogadottak értékelik is. Hasznos részévé válnak a társadalomnak, békében és jólétben élhetik velük tovább hétköznapjaikat.

Aztán meghalt tizenkét ember, mire a Brandenburgi kaput germán színekre festették (a merkelizmusban ez már nacionalista elhajlás), a kancellár feketére változtatta Facebook-profilját, majd közölte: „Megtaláljuk az erőt, hogy úgy éljünk, ahogy szeretnénk: szabadon, együtt és nyitottan.”

Hiába az áldozatok, a politika nem vagy csak nagyon nehezen változik. Akkor változik, ha azt tömegek kényszerítik ki belőle. Csak éppen a tömegeknek az a jellegzetességük, hogy ritkán tesznek ilyet, inkább hisznek a készre gyúrt ideológiákban, követnek olyanokat, akik képesek elhitetni: felelősen cselekszenek. Vagy – és egyre inkább – nem is foglalkoznak az egésszel. A cár atyuska (kancellár anyuska) elv nem csak keleten létezik, a nyugati „liberális” világ éppúgy nehezen eszmél a valóságra, éppúgy lassan kezd keresni más fogódzókat és irányokat. Sőt.

Gyakran eszembe jut Nicolas Sarkozy akkori francia elnök 2007-es budapesti villámlátogatása, pontosabban az Országgyűlésben elmondott beszéde, amelyről tudósítottam. Túl voltunk már a nagy párizsi zavargásokon, de még nem nőtt akkorára a terror árnyéka, mint mostanra. Arról beszélt, félretéve a politikai korrektséget, hogy egy magyar vagy egy görög nyugati integrációját (nyilván saját felmenőire gondolt) nem lehet a közel-keletiekével, afrikaiakéval összehasonlítani.

Berlin ilyen értelemben is szimbólum, hiszen a német dominanciájú nyugati közbeszédben többször számonkérték már a rendszerváltozást megelőzően megsegített, befogadott közép- és kelet-európai társadalmakon a szolidaritást a jelenkor menekültjeivel. Aztán lám, kiderül, hogy ez mekkora butaság. Nem a szolidaritás mint érték, hanem az összehasonlítás, a civilizációs különbségek és a száraz, tényszerű logika lesöprése.

A civilizációs különbség – nagy általánosításban – most a lengyel sofőrt megkéselő, majd agyonlövő muszlim bevándorló és a békésen (naivan) euróit költő németekben öltött testet. A nyugati politikai elit sem gondolhatja már azt sokáig, hogy mindkét oldalon berliniek állnak a szó nem földrajzi, hanem annál magasztosabb értelmében.

A fenyőfán átgázolt a kamion, ott feküdt órákon át vértócsában, törött díszekkel.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.