Egyszer veszett össze Arany – Petőfi eltűnése után maradt – legjobb barátjával, Tompa Mihállyal. Egymást kölcsönösen szeretetlenséggel és hanyagsággal vádolták, és szinte gyerekesen duzzogtak. Mindez 1853–54-ben történt, azután szerencsére kibékültek; ha az ember a mai tudásunk szerint próbálja megérteni ennek a viszálynak az eredőjét, akkor végül is egy dolog marad: az, hogy Tompa már összeállított kisebb verseiből egy gyűjteményt, és azt ajánlotta Aranynak, ő is gyűjtse össze, hiszen biztos már van annyi, és azt odaadhatná egy kiadónak. Ebből a – bibliailag szólva – kis mustármagból nőtt ki a veszekedés lombos fája. Tompa azt nehezményezte, hogy Arany nem ugrott rögtön, és késve küldte el neki néhány olyan költeménye másolatát, amelyek nála, a szerzőnél nem voltak meg, de Aranynál igen. Arany pedig először ugyan elutasította – szorongva és önmagát szokás szerint lekicsinyelve – azt, hogy kisebb verseiből, mintegy „töredékeiből” kötetet állítson össze, azután viszont bevallotta, hogy már évek óta gyűjti össze azokat esetleges kiadási céllal egy e célra beköttetett vastag füzetben, de abból úgyse lesz semmi. Közben Tompa kötete csak megjelent nyomtatásban, Arany pedig csak azért is tovább dolgozott az esetleges gyűjtemény elrendezésén. Végül is ez a versgyűjtemény két kötetben, Arany János kisebb költeményei címmel megjelent Pesten Heckenastnál 1856-ban, illetve 1860-ban. Akkora sikert aratott, hogy az Akadémia 1861-ben jutalomban részesítette. Érdemes ma is idézni az I. osztály Csengery Antal által fogalmazott indoklását, mert minden szava ma is megáll.
„Arany János kisebb költeményei költészetünk legújabb korszakában nemcsak mélységre és lyrai alkotásra nézve elismerten első helyt állanak, hanem mint a félreértett népiesnek felkapása által elsekélyesedett és teljes formahiányban szétáradó költészetünknek elsüllyedéséből kiemelkedésére üdvös irányt mutatnak, midőn a népiesből csak az eszmei tartalmat, a formából csak az aesthetikailag érvényest veszik át s művészileg dolgozzák fel. Emellett költői nyelvünk alakításában Kazinczy és Vörösmarty után a néptől ellesett és nemesített szépséget visszatükröző nyelvezetükkel egy új, saját időszakot teremtettek. – Az osztály ezen véleménye egyhangúlag helyeseltetett.”