Ha idegen helyre megy az ember, szeretné megismerni az ott élők hétköznapjait. Live like a local, vagyis élj úgy, ahogy a helyeik, hirdeti számtalan internetes oldal és okostelefonos alkalmazás, amelyek arra szakosodtak, hogy kiadó lakásokat ajánljanak a turistáknak. A sharing economy, vagyis a megosztáson alapuló közösségi gazdaság nagyon menő lett, ugyanakkor rengeteg kérdést felvet. Gondoljuk csak el: a turisztikai célú lakáskiadásra szakosodott mobiltelefonos alkalmazás és weboldal úgy lett a világ legértékesebb vállalkozása a szállodaiparban, hogy egyetlen saját kiadó szobája sincs!
Van viszont rengeteg ajánlata: az Airbnb százkilencven ország hatezer-ötszáz városában hárommillió szobát hirdet internetes felületein; ezzel nem tud versenyezni sem a Hilton, sem a Marriott szállodalánc. Ugyanakkor nincsenek a területen jártas szakemberei, így ha bármilyen vita van, azzal takarózik: ő csak közvetít a vendég és a tulajdonos között, csupán az ügy megnyugtató rendezése a dolga. Az állam, vagyis annak különféle hatóságai elveszítették az ellenőrzést a folyamatok fölött, néha még az sem látszik, ki hozza a döntéseket ezeknél a vállalkozásoknál, annyira automatizálták a teljes munkamenetet. A szolgáltatások globalizációjával elszivárog a pénz is, hiszen jelenleg követhetetlen, kinél köt ki a haszon – és persze az is, baj esetén kinek kellene kifizetnie a kártérítést. A munkahelyek megszűnéséről-elvándorlásáról nem is beszélve, hiszen nem kell recepciós, marketinges, utazási irodás alkalmazott, és a bangladesi programozó árával nem lehet versenyezni. Nincsenek illúzióim: ez a parazita gazdasági modell azt jelenti, hogy a nyereség elúszik, de az árát a társadalom fogja kifizetni.
Bécsbe azért kellett mennem a hét közepén, hogy egy erről szóló konferencián részt vegyek. Tanulságos volt látni európai nagyvárosok szakembereinek kétségbeesett igyekezetét, hogy egyrészt megértsék az okostelefonos világgal járó változásokat, másrészt megpróbálják valahogy a legalitás felé terelni az új szereplőket. A szobakiadás forradalmát a felmérések szerint az olcsó szállodák sínylik meg legjobban; a luxuskategória köszöni szépen, továbbra is virágzik. Akik eksztázisban vannak az újtól, azt mondják, ez maga a demokrácia: szétteríti a turizmust a városban, így az idegenek nemcsak a nagy szállodák környékén bukkannak fel, hanem vásárolnak az eldugott kis boltokban, és leülnek a helyiek mellé a kocsmában.