A kampány házi kedvence – panaszkodott a francia elnökválasztási versengés egyik esélytelen jelöltje Emmanuel Macronra utalva az utolsó tévévitában. Talán nem is lódított olyan nagyot Nicolas Dupont-Aignan, hiszen az újságosstandokon, a könyvesboltokban a szemmagasságban lévő polcokról a kék szemű fiatal politikus portréja néz vissza. A Charles de Gaulle reptéri kioszkban persze – derékmagasságban – kínálták magukat a szélsőségesek, Jean-Luc Mélenchon és Marine Le Pen írott gondolatai is, a visszavonulását frissen bejelentő François Fillon művét viszont csak tüzetes keresgélés után lehetett megtalálni. A konzervatív politikus Legyőzni az iszlám totalitarizmust című műve finoman szólva nem ütötte ki az ember szemét, túlzás nélkül három Macron-könyvborító jutott egy Fillonra.
A politikai ipar jó korán startolt, számos kiadó véletlenül épp a kampányra vagy már az elé időzítette könyvét, és nem volt olyan hét, hogy valamelyik hetilap ne Macron arcával akarta volna eladni magát. Mintha beosztották volna maguk között, olyan szépen „terítették” a politikust a fogyasztóknál. És természetesen ő maga is készült Forradalom, avagy ez a mi harcunk Franciaországért című, már tavaly megjelent könyvével. És mivel is lehetne jobban elnyerni a demokráciáért könnyen lelkesíthető, lánglelkű franciák szeretetét, rajongását, a patrióták elismerését, mint a nemzeti trikolórral körbefont forradalom szó emlegetésével? Szó se róla, Macron és csapata a közösségi média által kínált lehetőségeket is professzionális módon használta ki, kampányának tételeit szinte felhasználói élménnyé alakítva át. A médiafelületek harcában egyértelműen övé volt a pálya, és láthatóan bejött a hideg tekintet, illetve röviden felvillanó mosoly párosa.
Egyáltalán nem kell csodálkozni, hogy a fogyasztói marketingfogások világában Macron ennyire jól érzi magát, hiszen minden megszólalásával a liberális piacgazdaság mellett áll ki. Ezért aztán azon sem kell megütközni, ha a versenyszektor és a baloldali média is őt ajnározza. És bár a meghatározó médiumok példamutató alapossággal mutatták be, járták körül az összes jelölt terveit, Marine Le Penre mégis csupán két jelző ragadt: bevándorlásellenes és fasiszta. Aki tehát a francia sajtó kiegyensúlyozottságáról beszél, nem biztos, hogy a valóságot szemléli.