Az itthon világhíresként ismert borvidék a világ borvidékei között ma is inkább csak lehetőség, fel nem épített brand. Az ide érkezők hallottak már valamit Tokajról, a szakma egyre jobban ismeri, de ahhoz, hogy az európai borvidékek élvonalába emelkedjen, nagyon sok közös munkára, együtt gondolkodásra van szükség.
Ha világhírű Tokajról beszélünk, nem a zárt körű kóstolók után egyetértően bólogató master of wine-okra gondolunk, hanem kézzelfogható sikerre az európai piacon, turistákkal teli falvakra, és arra, hogy a Londonban dolgozó fiatalok hazajönnek, hogy saját üzletet nyissanak Sárospatakon.
Lehetséges ez? Talán igen.
Három pontot emelnék ki, amelyekben biztos, hogy változásra van szükség: a régiónak kell lennie marketingstratégiájának, illetve a stratégiai gondolkodásban a marketingszempontoknak a jelenleginél sokkal erőtejesebben kell megjelenniük; a turisztikai alap-infrastruktúra fejlesztésének elsőbbséget kell élveznie; kezdeni kell valamit a legnagyobb tokaji céggel, a szocializmusból örökölt állami vállalattal.
Tokaj az aszúnak köszönheti hírnevét, de ma már legalább ennyire fontosak a száraz borok. A tokaji termékszerkezet évszázadokkal ezelőtt kialakult, a borkészítés a furmintra és a hárslevelűre épül, helyi, őshonos fajtákra, a borvidék vulkanikus alapkőzetével együtt egyedi, jól megkülönböztethető jelleget kölcsönözve Tokajnak. Az aszúk stílusáról több mint 15 évig húzódó vita a gyümölcsösebb, elegánsabb, rövidebb ideig érlelt borok javára dőlt el. A száraz borok stílusa, különösen a furmintoké, ma még korántsem olyan egységes, mint az édeseké, de talán illúzió is lenne azt várni, hogy a jelenleginél komolyabb nemzetközi piaci megméretés nélkül egységessé csiszolódhat ilyen rövid idő alatt.
Az édes borok fogyasztása azonban világszerte csökken, miközben előállításuk rendkívül költséges, és a hosszú érlelés miatt a megtérülés is lassú. Ugyanakkor a tokaji név, az új szőlőfajták és a vulkanikus talajon termett egyedi borok iránti fokozódó nemzetközi érdeklődés okán ma már mennyiségben és talán értékben is jelentősebb arányt képviselnek a szárazak a termékpiramison belül. Tokaj ötezer hektáron évente több mint húszmillió palack prémium és luxus kategóriába tartozó bort tud előállítani. Ennyi drága bort nem lehet eladni Magyarországon. Soha nem is lehetett, Tokaj mindig exportra termelt. A XVI–XIX. században a fő piac Lengyelország volt, onnan a kereskedőházak és a főúri, királyi udvarok hálózatán keresztül a balti városokba, Svédországba, Oroszországba, Németországba vitték tovább a borokat. A tokaji egyike volt azon kevés magyar termékeknek, amelyek az európai kereskedelem fontos árucikkeivé váltak.