Megelőzte a híre az Osiris Kiadó gondozásában megjelent Hegymenet című tanulmánykötetet, amely Jakab András és Urbán László szerkesztők ambíciója szerint a közbeszéd újradefiniálásához kíván hozzájárulni. Képes-e a kötet megfelelni a felcsigázott várakozásnak? Mi újat tudhatunk meg belőle a magyar társadalom előtt álló politikai kihívásokról? Ezzel a kíváncsisággal olvastam végig, szinte egy szuszra, az ötödfél száz oldalas válogatást. És azzal a várakozással is, hogy majd kiderül belőle, vajon a kötet címlapját díszítő fasor végén mi fénylik a ködfüggöny mögött: csodás jelenés-e (az a bizonyos, amely még segíthet rajtunk), vagy a jéghegy csúcsa?
A nemzeti sorskérdések megválaszolása nem éppen hálás irodalmi műfaj. Mindenről szólni egyetlen kötetben nem igazi szakembernek való, hacsak nem a politikai programadás szándéka vezeti. Ez azonban, mint kiderült, a szerzők többségének nem állt szándékában. Rokonszenves programjuk nem annyira a politikával, inkább a tudás közéleti szerepével kapcsolatos. A vállalkozás eredetiségét nem is az egyenletesen magas színvonalú írások mondanivalójában, hanem a gesztusban látom. Az ezredforduló után a politikából fokozatosan kitessékelt értelmiség nevében bejelentik igényüket a közbeszéd méltóságának helyreállítására, mintegy proklamálják a szellemi elit politikai illetékességét, s mindjárt átnyújtanak mutatóba egy csokorra való esszét olyan közérdekű témákról, amelyekről már sokan és sokfélét írtak.
Vajon mi okozta – és hová vezetett –, hogy a politikai vezéreszmék nálunk a rendszerváltozás után sem szakszerű nyilvános vitában formálódtak? Erre a kérdésre több írás keresi a magyarázatot a kötetben. Tölgyessy Péter szerint a közéleti szereplők „behúzódtak a hazai jobb- és baloldal történelmi szembenállásának gyűlöletszerkezetei mögé”, és világnézeti ellenfeleik meggyőzése helyett (a politikai pártok védőszárnyai alatt) inkább véleménymonopóliumuk kialakítására vagy megőrzésére törekedtek. A szekértábor-logika mentalitástörténetét Gyurgyák János idézi fel a tőle megszokott körültekintő alapossággal, a következményekről, vagyis a demokratikus politikai kultúra gyöngeségéről pedig Boda Zsoltnál olvashatunk, aki a közélet szélsőséges megosztottságával kapcsolatban okkal hangsúlyozza a szellemi elit felelősségét.