Á la carte kereszténység

Korunk jellegzetes figurája pragmatikusan, haszonelvűen szemezget a parancsolatok, Jézus igéi között.

Szerető Szabolcs
2017. 09. 21. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 20-ai szentbeszédével alaposan felkavarta az állóvizet Veres András. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnökének a kormány lombikprogramját érintő kritikája előbb valóságos gyűlölethurrikánt, majd moderáltabb hangvételű, empatikus, érveket ütköztető vitát keltett.

Ebben sem ítélkezni, sem győztest hirdetni nem szeretnék. Annyit rögzítenék, hogy a meddő párok gyermek utáni vágyakozása a legtermészetesebb, s így a keresztény tanítással nyilvánvalóan összhangban áll. A lombikprogram során alkalmazott egyes módszerek pedig természetes módon váltják ki az életet a fogantatástól számító egyház ellenkezését. Nem véletlen, hogy a kormány egyszerre beszél már a program kiterjesztéséről, könnyebb elérhetőségéről, illetve a szigorításáról.

Van a történetnek egy olyan eleme, amely mindezeken túl is mélyen elgondolkodtató. Az, hogy a történelmi egyházak közéleti megnyilvánulásait zsigerből elutasítók válogatott szitkokkal rontottak rá a püspökre, árasztották el gyalázkodó kommentjeikkel a közösségi médiát, ha nem is normális, a legkevésbé sem váratlan fejlemény. Most azonban magukat kereszténynek, konzervatívnak vallók is – ha általában nem is ilyen stílusban – csatlakoztak a bírálók kórusához, szinte megtagadva a jogot a katolikus egyháztól, hogy az ügyben véleményt nyilvánítson. (Nem Skrabski Fruzsinára gondolok.) Veres András bírálatának módja, sokak számára ridegnek ható fogalmazása persze – legalábbis kezdetben – megnehezítette az értelmes párbeszédet. Meglepő, hogy mennyire nem tud mit kezdeni a magyar közélet azzal, ha valamelyik nagy történelmi egyházunk képviselője „saját jogon” fogalmaz meg olyan véleményt, amelyet nem lehet a hagyományos politikai törésvonalak egyik vagy másik oldaláról azonnal értelmezni. A tudatlanság és zavarodottság, rosszabb esetben a cinizmus teremt aztán olyan helyzeteket, mint a menekültügyben, amikor vallástalanok, az egyház tanításait tudatosan nem követők ünneplik Ferenc pápát, miközben magukat a keresztény Európa felkent védelmezőinek tartók illetik olykor nem éppen szalonképes kritikával.

Tamás Gáspár Miklós írta emlékeim szerint tavaly az Élet és Irodalomban, hogy a pápának – én teszem hozzá: és minden Jézust követő egyház ilyen-olyan rangú szolgájának, tisztségviselőjének – nem az a dolga, hogy újat, hanem az, hogy régit mondjon. Azt hiszem, Szent II. János Pál pápa tevékenységét sokan félreértették. Amikor a modern kommunikáció eszközeit használva, világutazó pápaként egyfajta modern stílust honosított meg, az nem a keresztény tanítás megreformálása volt, hanem törekvés a krisztusi üzenetnek új, a korhoz illő csatornákon át minél több emberhez történő eljuttatására. Azt várni, hogy a keresztények a fogantatásról, az abortuszról, a szegények istápolásáról vagy éppen a menekültek befogadásáról mást mondjanak, mint amit mindig is mondtak – vagy mondaniuk kellett volna, kellene –, tévedés, mást ne mondjak: pogányság. (Figyelemre méltó, hogy a lombikügyben megszólaló más egyházi személyiségek sem nagyon mondtak ellen Veres püspöknek, csak mondandójukat csomagolták be szebben.)

Korunk jellegzetes figurája az à la carte keresztény, aki pragmatikusan, haszonelvűen szemezget a parancsolatok, Jézus igéi között. Ahol nyilvánvaló ellentmondás feszül a Tanítás és a politikai praxis között, könnyű mentséget találni az amúgy keresztény elveket valló vezető más típusú felelősségére hivatkozva, meg különben is: nem itt van Isten országa. Nem is lenne ezzel akkora baj, ha a kormányoldal nem dobálózna oly könnyű kézzel a keresztény jelzővel, s nem használná a kereszténységet folyamatosan hivatkozási alapként. Ám ha ezt teszi, a cselekedeteit is illő szigorúbb mércével mérni.

Miután a keresztény tanítás következetes, megalkuvás nélküli képviselete, érvényre juttatása általában nem találkozik a társadalom többségi igényével – ebben nincs túl nagy különbség a kormánypárti és az ellenzéki szavazók között –, egyfajta munkamegosztás alakult ki a Fidesz és a KDNP között. Utóbbi rendre a megvalósítás „veszélye” nélkül vethet fel témákat. Zavar akkor támad, ha a Fidesz mondjuk népnevelési szándékkal csatlakozik ehhez, mint a vasárnapi boltzár ügyében, ahol aztán megint csak a politikai pragmatizmusé lett a végső szó.

Veres András idézett beszédének volt egy másik, igen elgondolkodtató, sajnálatos módon elsikkadt gondolata: „Az úgynevezett alapvető emberi jogok Isten törvényeinek nem vallásos megfogalmazásai” – szögezte le. Megszívlelendő alapvetés ez, amikor a miniszterelnök emberi jogi, szépelgő handabandáról beszél, s feltűnően jól érzi magát autoriter vezetők társaságában. De azért az egyházakra sok jó szót nem vesztegető, fundamentalista liberálisoknak sem kell azonnal Veres András mögött felsorakozniuk; bizonyosan nem egyes extrém életmódkisebbségek vagy a genderelmélet fanatikusainak érdekében emelt szót. Mert azért van olyan is, ami nem szerepel a kereszténység menüsorában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.