Ötkarikás szemek, zöld álmok

Dopping, bunda, korrupció és elszabadult sztárgázsik. Az e-sport tökéletes tükörképe napjaink élsportjának.

Vass Norbert
2017. 09. 02. 8:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szkeptikus cikket ültem le írni. Meglepett ugyanis a 2024-es párizsi olimpiai szervezőbizottság társelnökének nemrégiben tett nyilatkozata. Az egykori világklasszis kenus, Tony Estanguet eddig ismeretlen vizekre evezett azzal a kijelentésével, hogy komolyan fontolgatják az e-sportok felvételét a 2024-es nyári játékok programjába. E-sportnak a versenyszerű videojátékozást nevezik. Az e-sportviadalokat hálózatba kapcsolt számítógépes játékokkal, hatalmas sportcsarnokokban, profi show-elemekkel színesítve vívják. A helyzet az, hogy nem intézhetjük el annyival ezt a tevékenységi formát, hogy zsíros hajú, túlsúlyos, beilleszkedési nehézségekkel küzdő kiskamaszok tekerik eszeveszettül a joystickot valami alulvilágított, sajtszagú pincetérben. Pedig a mára a legjobban fizetett profi sportolókéval vetekedő keresetű játékosok pályafutása sejthetően hasonló körülmények között indult. Csakhogy (kis túlzással) mialatt végigvittek egy nehezebb küldetést, a médiafogyasztási szokások megváltoztak körülöttük.

Marketingszakmai közhely, hogy a tinédzserkorúak meggyőző ereje masszív. Kivált, ha szüleik dombornyomott Mastercardjáról különféle merchandisingtermékek e-lerakatai felé indított tranzakciókról van szó. A reklámiparban dolgozóknak elég lehetett ezért a saját serdülőkorukra visszaemlékezniük, aztán a homlokukra csapniuk. A rajongás elvégre kontrollálatlan költekezéssel jár.

Most én is visszagondolok a serdülőkoromra, és elmesélem, hogyan nem lettem e-sportoló. A kilencvenes években járunk, egy dunántúli kisvárosban. A szívekbe foglalt lánynevek mellé különféle örökélet-kódokat körmölünk kockás füzetünk lapjaira. Aztán a szülinapi zsúrok ugyanebből az évtizedből. Ilyenkor mi, mert nincs még saját PC-nk, áhítattal figyeljük, ahogy gyakorlottabb társaink kanyart vesznek a virtuális versenypályán, vagy távcsöves fegyverrel ritkítják az ellent. Gyakorlatlan ujjunk rendre megbotlik még a billentyűzeten. Aztán kitanuljuk valamelyest, hogyan kell a klaviatúra közbevetésével küzdeni. Én akkor hagyom abba, amikor egy héten át zöldet álmodom, mert órákat töltök elalvás előtt fociszimulátorozással.

A következő emlékem az ezredfordulóról való, amikor egyik osztálytársam bekötött kézzel jött suliba. A 3210-es Nokián játszható Snake-től kapott ínhüvelygyulladást. Aztán 2012, amikor a Ludwig Múzeumban Lakner Antal kiállításán magam is trenírozhattam az okosképernyőkhöz szükséges ujjpercek izmait. Addigra viszont legfeljebb már csak szenior-e-sport-tornán indulhattam volna.

A topjátékosok ugyanis ebben a szakágban szemtelenül fiatalok. Hiszik vagy sem, hatalmas kultuszuk van. Ne gondolják tehát, hogy pókháló lepte Youtube-csatornákon folynak álmos diskurzusok a játékokról és játékosokról, az e-sportot streamelő legnagyobb oldalaknak havonta százmilliónál is több nézőjük van. Az Egyesült Államokban például a 21–35 éves férfiak közül egy tavaly készült felmérés szerint többen követtek e-sport-közvetítéseket, mint jégkorongot vagy baseballt.

League of Legends, DOTA, Counter-Strike GO, Overwatch. Ezek most a legnépszerűbb e-sportok. A kiemelt tornákon a játékosok általában légkondicionált, cserepadhoz hasonló üvegkalitkában ülnek, és jóformán csak a bumszli fejhallgatójuk lóg ki a monitorok mögül. Mindez egy színpadszerű emelvényen történik, vagyis posztmodern színielőadáshoz hasonlít az egész, hiszen egy-egy ilyen ütközet azt mutatja meg, ahogy a játékosok éppen egy kalandos történet színre vitelén dolgoznak. Ez különben tényleg drámai. Csoda-e, ha kapuskesztyű vagy térdvédő helyett jobb processzort vagy nagyobb sávszélességet kér a papájától egy mai csemete?

Elsőre az is meglepő, hogy távol-keleti cégóriások vagy orosz milliomosok saját e-sport-klubokat gründolnak, s képzeljék, az Ajaxnak, a Sampdoriának vagy a Manchester Citynek is van már e-sport-szakosztálya. Fontos a klubhűség is, egy-egy rangadó vagy csípősebb nyilatkozat után égnek a csetszobák a szurkolótáborok közti cicaharcoktól. Ami ott megy, abba egy fociultra vagy egy bronxi rapper is belepirulna.

A DOTA-világbajnokság pénzdíjai ma egy Grand Slam-torna összdíjazásának nagyjából felét teszik ki. Ez nagyon sok pénz. Érdekes, hogy ezt az embertelen összeget javarészt a rajongók dobják össze azzal, hogy különféle előnyöket vagy virtuális csecsebecséket vásárolnak a maguk játékához. A honoráriumok és az egész felhajtás azonban olyan nyomást helyez a versenyzőkre, hogy gyakran amfetaminszármazékokat és/vagy nyugtatókat használnak. Ha minden a számokról szól, elvész a játék öröme. Mintha a Wall Street-iek einstandolnák a Pál utcaiak üveggolyóit.

Szóval úgy volt, hogy kétségeimnek adok hangot, és azt firtatom majd, sport-e egyáltalán az e-sport. Aztán egyre többet tudtam meg róla. Dopping, bunda, korrupció és elszabadult sztárgázsik. Nincs már kétségem: az e-sport tökéletes tükörképe napjaink élsportjának. Épp emiatt mutatja meg pontosan, mekkora bajban van a sport. És nem vagyok benne biztos, hogy éppen a gondok lemásolása menti majd meg az olimpiai eszmét vagy akár a sportszerűség porlepte ethoszát. A szobai counter-strike-ozás helyett szerintem vonzóbb alternatíva a grundra menni. Még ha olykor föl is szakad az ember térde.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.