Monza az autósport egyik szentélye, az olaszok pedig hatalmas ünnepre készültek hazai pályán, hiszen egy Ferrari rajtolhatott az első helyről, miután az időmérőn Carlos Sainz Jr. szerezte meg a pole pozíciót. A ferrarisok dupla dobogóban is bízhattak, hiszen a harmadik rajtkockába Charles Leclerc állt fel, aki az olasz istállónál töltött bemutatkozó évében győzni tudott Olaszországban. Csakhogy kettejük között, a második helyen ott volt Max Verstappen, aki zsinórban kilenc győzelmet számlált, és épp történelmet készült írni Monzában – egymás után tízszer korábban senkinek sem sikerült nyernie az Formula–1 Háború és béke hosszússágú történetében.
Mintegy húsz percet még nyújtott a sztori monzai fejezetének végkifejletén Cunodai Juki, aki alatt már a felvezető körben megadta magát az AlphaTauri az erőforrás meghibásodása miatt. Az autó elszállítása elhúzódott, a japán el sem tudott rajtolni az 51 körösre rövidült futamon. A már tűkön ülő olaszok aztán megnyugodhattak, Sainz megtartotta az első helyet a rajtnál, az első öt helyen nem is történt változás. A legtöbben közepes keverékű gumit választottak, mindössze Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Kevin Magnussen indult kemény gumin, úgyhogy elsősorban a pályán a versenyzőknek kellett mutatni valamit, nem a bokszfalon a mérnököknek.
Verstappen hiába követte közelről Sainzot, mert az egyenesekben a Ferrari faképnél hagyta őt, Monzában ez pedig meglehetősen komplikálttá teszi az előzést. Végül maga Sainz segített ki a hollandot, aki a 15. körben elfékezte magát az egyes kanyarban, Verstappen pedig fogta a vérszagot és lecsapott. Ezzel gyakorlatilag eldőlt a győzelem kérdése, a Red Bull gyorsan maga mögött hagyta a két Ferrarit, és a vége ugyanaz lett, mint mostanában mindig. Verstappen magabiztosan szerezte meg pályafutása 47. győzelmét, egyben az idénybeli tizenkettediket, zsinórban pedig a tizediket, amivel rekordot állított fel.
Az érdekes dolgok Verstappen mögött zajlottak Monzában. A kemény gumin rajtoló Hamilton sokáig második volt, mert utolsóként állt ki kerékcserére, utána azonban már nem volt esélye a dobogóra. Oda a két Ferrari mellett a másik Red Bullal Sergio Pérez pályázott. A mexikói megtette, amit vártak tőle, a 46. körben többszöri nekifutás után megelőzte Sainzot, és ezzel teljessé tette a Red Bull-sikert, a második helyen intették le a csapattárs mögött. A két Ferrari meg a „morzsáért” marakodott egymással az utolsó méterekig, Sainz végül legalább a harmadik helyet megtartotta Leclerc-rel szemben, ha már a Red Bullokkal nem bírt.
– Jó tempónk volt, és azt gondolom, jól bántunk a gumikkal is – nyilatkozta Verstappen a leintés után, majd a futam kulcspillanatára, Sainz megelőzésére is kitért. – A Ferrarinak nagyon nagy volt a végsebessége, ezért nehéz volt közel kerülni hozzá, és előzési manőverbe kezdeni. Nem volt más út, hibába kellett hajszolnom őket. Szerencsére elérkezett az a pont, amikor Sainz elfékezte magát, nekem pedig jobban sikerült a kigyorsításom, és onnantól kezdve gyakorlatilag ismét a saját versenyünket futhattuk.
Ezzel az F1 elköszönt Európától, két hét múlva Szingapúrban folytatódik a bajnokság, és már nem is tér vissza az öreg kontinensre.
Végeredmény, Olasz Nagydíj, Monza (51 kör, 295,443 km, a pontszerzők):
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:13:41.143 óra
2. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 6.064 másodperc hátrány
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 11.193 mp h.
4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 11.377 mp h.
5. George Russell (brit, Mercedes) 23.028 mp h.
6. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 42.679 mp h.
7. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 45.106 mp h.
8. Lando Norris (brit, McLaren) 45.449 mp h.
9. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 46.294 mp h.
10. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 1:04.056 perc h.
A vb élmezőnyének állása:
1. Verstappen 364 pont
2. Pérez 219
3. Alonso 170
4. Hamilton 164
5. Sainz 117
6. Leclerc 111
7. Russell 109
8. Norris 79
9. Stroll 47
10. Gasly 37
Borítókép: Max Verstappen zsinórban tizedszer nyert, erre még senki sem volt képes. (Fotó: MTI/EPA/ANSA/Daniel Dal Zennaro)