Aki igazán akart, az a romániai kommunista rendszer legsötétebb pillanataiban is tehetett valamit a magyarság megmaradásáért. Látszatra az egyetlen dolog, ami megmaradt, a letűnt „kizsákmányoló, burzsoá” világból. A fő baj nemcsak abban van, hogy az ateista világnézettel szemben áll az egyház – tehát ellenség, elvégre hogyan is tudna nem szemben állni? –, hanem hogy a nacionalista retorikát államvallássá tevő Ceauşescu-rendszer szemében a katolikus egyház lényegében a magyarság egyháza, a nemzeti megmaradás egyik centruma. Ráadásul a békepapi mozgalom sem tudott teret nyerni Márton Áron püspök erélyes rendszerellenes magatartása miatt, ellentétben például Magyarországgal.
A történetben szereplő település élén a párt első titkára állott ebben az időben, aki engedelmeskedett a megye első titkárának, és így tovább felfelé, mígnem a piramis felért Ceauşescuig, a Román Kommunista Párt első titkáráig. Egyszerűen fogalmazva, kis ceauşescuk irányították az országot. Ez a diktatúra. A párt első titkára mellett a faluban a propagandatitkár tisztsége volt még számottevő, aki egyfajta második emberként elsősorban a kultúráért felelt. Egy volt propagandatitkárral készített interjúrészlet következik:
„Először is nem vagyok hívő, de teljesen a katolikus egyház mellett álltam. Nagyon jól voltam az egyházi vezetőkkel. S mindent megbeszéltünk, ami probléma adódott volna velük, egyházi vezetőkkel. Mindig kigondoltuk együtt, mit, hogy csináljunk, hogy a káposzta is megmaradjon s a kecske is jól lakjon. Itt nem épült be az egyház az államba, mint az ortodoxoknál. Egy konkrét esetet mondok, télen történt.
Egy éjszaka küldöttség jött Bukarestből, éppen azon az este villany sem volt a faluban. Három katonai egyenruhás ezredes, egy a kultúráért felelős személy a megyei pártbizottságtól, egy fényképész Csíkszeredából s egy filmes érkezett autóval. Generátort hoztak, beindították, s filmeztek. Én már rég lefeküdtem aludni, mikor megérkeztek. Felköltöttek, mutatták a papírjaikat, hogy honnan jöttek, milyen bajuk van, s kellett menjek velük. Átmentünk a plébániára, felköltöttük az esperes urat, fityulában volt, az a régi hálóköntös, amit ma már csak a filmekben lehet látni. Kijött az is, s odamentünk a hősök emlékművéhez, amit kezdtek fényképezni. Románul beszélgettek és kérdezősködtek, hogy hát ez, s hát az micsodák rajta. Az emlékművön a régi Magyarország térképe volt, s gondoltam, egyet hazudok, mit értik ezek. Mondom a térképre, hogy az a Maros, s a mellékfolyói. S Szent István koronájára is rá kérdeztek, hogy az ott micsoda. Mondom, az a dualista korból való valami. Erre a fényképész azt mondja: »azt illene tudni, hogy Szent István koronája, hát te magyar vagy!« Hallgass az istókját, mondom neki! A fényképészről kiderült közben, hogy egy magyar mérnök. Na, még megszégyelltem magam, hogy félre akarom vezetni ezeket, s ő kijavít. Szerencsére ezt nem hallotta senki, mert csak ketten voltunk ekkor az emlékmű előtt. Az esperes úrral utána hátramentek a temetőbe a többiek, s megnézték a régi katonasírokat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!