Ez a nagyapám, vitéz Ghyczy Tihamér (1915 – 2000) története. A családi emlékezet szerint egészen kicsi gyermekkorától pilóta akart lenni. Abban az időben e vágy természetes utat jelentett a hadseregbe. Az álom 1933-ban vált valósággá, amikor felvételt nyert a Ludovika Akadémiára, és a korabeli tisztképző rendszernek megfelelően, a szombathelyi m. kir. Repülő Kiképző Telepvezetőségre osztották be, ez volt tudniillik a titkos Légierő kiképzőalakulatának fedőneve. A kiképzés során, egészen a hadrafoghatóság eléréséig évfolyamelső volt. Hadnaggyá avatása után a tapolcai 3. Bombázó Ezredhez került, akadémiai és kiképzési teljesítménye folytán rögtön az ezredparancsnok segédtisztje lett. 1942-ben, már a Donnál, a 4/1 bombázó század első tisztje, 1943- ban egy Ju.88-as zuhanóbombázó század parancsnoka. 1943 végén az arcvonal mögött találatot kap, ellenséges területen kényszerleszáll, súlyos sebesüléssel visszajut a magyar állásokba. Életmentő műtét céljából Budapestre szállítják. A háború után, hadifogságból hazatérve, baj- és osztályos társaihoz hasonlóan ő is végigjárja a koncepciós perek, a kitelepítés és ellehetetlenítés útját – végül emigrál, s Hollandiában telepszik le. Repülőemlékeit cikkek formájában a kanadai Magyar Szárnyak c. folyóirat közli a nyolcvanas években; visszaemlékezései egészét pedig saját kiadású, Szárnyaló emlékezések című kötetében adja közre 1998-ban. Tizenéves korától szenvedélyes amatőr fényképész lévén, mind cikkei, mind pedig könyve részletesen illusztráltak kortárs felvételekkel, a masinát harci bevetésekre is magával vitte és használta.
A háború során, végig frontharcosként, rengeteg szörnyűséget tapasztalt – ám szörnyűségekről részletesen lehet olvasni rengeteg más forrásban, visszaemlékezésben. Olyan írását választottam tehát e blog meghívottjaként, amely a „vagány” katonaélet egy naposabb epizódját mutatja be. Az írás a Magyar Szárnyak 1980/9 számában jelent meg. A meghívást köszönöm, átadom a szót nagyapámnak:
„Avatásom után, 1937 szeptemberében Tapolcára helyeztek a 3/2. bombázó századhoz (Ju-86), ahol akkor, Fráter Tibor vezetése alatt, az ezredparancsnokság is települt. Vitán Béla százados volt a századparancsnokom. Abban az időben nekünk, tiszteknek, még engedélyezték az ún. víkendrepüléseket. Anyám második férje, dr. Hüttl Tivadar debreceni orvosprofesszor volt, akit szinte második apámnak tekintettem. Május végére estélyt rendeztek a klinikatelepi nagy villában, amelyre három hónapja hites feleségemmel együtt bennünket is meghívtak. Melindát vonattal előreküldtem, magam pedig elkértem az egyik Bücker Bü.131-es nyitott kétüléses repülőgépünket, és szombaton délelőtt átrepültem Debrecenbe. Egy jó férj nem szűnik meg feleségének a házasságkötés után sem udvarolni, így az estély emelkedettebb hangulatában azzal az ígérettel leptem meg Melindát, hogy másnap délután hazarepülök vele Tapolcára. Indulás előtt felhívtam a reptérügyeletes tisztet, megkértem, hogy tolassa ki és motorpróbáztassa le gépemet, fél óra múlva szeretnék indulni.