Sass Flórát Afrikába, Kepes Gyulát az Északi-sarkra, Orbán Balázst pedig haza szólította a sors. A szabadságharc eszméivel azonosult székely fiatal a bukás után emigrációba kényszerült. Az 1850-es évek első felében, az angliai Jersey szigetén, a szintén száműzött Victor Hugo környezetében ismerkedhetett meg közelebbről a XIX. század nagy találmányával, a „fénnyel írás” mágiájával.
– Kossuth Lajos ajánlásával érkezik meg Victor Hugo mellé. Ott, abban a környezetben a fényképezés, a fényképpel való foglalkozás hétköznapi, természetes tevékenység. Életre szóló jó barátjával, Teleki Sándor gróffal, a Petőfit vendégül látó koltói gróffal lakik együtt ebben az időben. Telekiről tudjuk, hogy maga is fényképezett, valószínűleg Orbán Balázs is, bár erre egyértelmű levélbeli utalás nincsen – meséli Lengyel Beatrix. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának főosztályvezetője szerint Orbán Balázs nem úgy tekint a fényképre, mint olyan eszközre, ami léleklopó, s ami az ördög kelepcéje. Nem fél a fényképtől, megmarad benne ez a tudás, hogy ezt a médiumot használni lehet:
A fényképészet mellett a kalandos angliai idő alatt ismerkedik meg azzal a törekvéssel is, mely az ismeretlen kultúrák dokumentálására, fotografálására törekszik. Az ifjú székely többször kutatott a British Múzeumban, de a vidék Angliáját is megismerhette. Reményi Ede hegedűművész kísérőjeként ugyanis bejárta a szigetország nagy részét.
– Ő nagyon széles látókörrel tér haza, és rájön arra, hogy a szűkebb hazája, Erdély, és azon belül Székelyföld ugyanúgy feltáratlan a nagyvilág számára, mint mondjuk a Távol-Kelet vagy Arábia. Lengyel Beatrix úgy gondolja, ez a vágy ösztönözte őt a kincskeresésre, hogy a „bérces kis hazát”, Erdélyt megismertesse a világgal.
Az első felvételek Erdélyről
„Nagy szolgálatot tehetne a hazai fényképészet a hazai történelemnek, úgy, ha minden olyan régiségeket, várakat, ó kastélyokat, templomromokat, barlangokat stb., amíg még fenn vannak, de csak egy évtized múlva is eltűnhetnek, fényképészetileg levenne és a jövő kornak hátrahagyná” – írta Veress Ferenc kolozsvári fényképész, a fotográfia hőskorának kiemelkedő egyénisége 1862-ben. Az emigrációból hazatérő Orbán Balázs szemléletének köszönhetjük az első erdélyi fényképeket, amelyekből kiállítást rendezett a Magyar Nemzeti Múzeum.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!