A Szent Korona titkai és koronázási kincsek nyomában

Az MTA Lendület Programja keretében a Pálffy Géza történész által irányított Szent Korona Kutatócsoport egy rendkívül izgalmas munkának állt neki.

Bárány Krisztián
2012. 11. 18. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pálffy Géza, az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet témacsoport-vezetője úgy véli, annak ellenére, hogy a Szent Korona a magyar társadalom körében rendkívül népszerű témának számít, történetét teljességében mégsem ismerjük. Szerinte az Osztrák–Magyar Monarchia bukása óta e témát jelentős mértékben mellőzték, egyes időszakokban pedig tabunak számított.

– Amikor 1978-ban Amerikából hazatért a Szent Korona, akkor ez a helyzet szerencsére kicsit változott. Ám valójában a kutatások több évtizedes hiányával magyarázható, hogy a XIX. század meghatározó feldolgozásai óta a korona újabb kori históriájának és a magyar uralkodók koronázásának feltárása nem történt meg.

A következő öt évben mindezt pótolhatja majd a 14 fős Szent Korona Kutatócsoport. Pálffy az MNO-nak úgy fogalmazott, egy interdiszciplináris, magyarokból és külföldiekből álló csapat szisztematikusan tárhatja fel mind a Szent Korona, mind a koronázások 1526 és 1916 közötti históriáját. A vizsgált időszakban Székesfehérvár, Sopron, Buda és Budapest mellett Pozsony volt a leggyakoribb koronázóváros, ezért szoros együttműködésben állnak szlovák szakemberekkel, valamint osztrák, cseh és német kutatókkal, így a Fraknón dolgozó kollégákkal is.

– Azért vizsgálunk ilyen nagy időintervallumot, hogy megismerhessük a koronázásoknak úgymond a szinuszgörbéjét. Melyik koronázás volt meghatározóbb, melyik milyen szempontból volt jelentős vagy éppen különleges – mondta Pálffy Géza.


A XVI. század közepén, amikor a török hódítások miatt az ország területe fogyott, a magyar politikai elit valamilyen módon szerette volna ellensúlyozni ezt. A kutatócsoport vezetője szerint mivel a korban a címerek szerepe egyre erősödött, ezért a zászlókra kerülő címerekkel legalább szimbolikusan ellensúlyozni tudták az ország tényleges területveszteségeit. A magyar királyi címsorban szereplő országoknak ezért teremtették meg a címeres koronázási országzászlóit. A lobogókat minden koronázásra újra és újra legyártották az első pozsonyi koronázástól, 1563-tól egészen az utolsóig, 1916-ig.

– Mindez azt jelképezte, hogy a Magyar Királyság nemcsak Közép-Európa egyik legfontosabb országa volt, hanem a Magyar Korona és a hozzá tartozó országok (Dalmácia, Horvátország stb.) a késő középkorban egyfajta különleges magyar birodalmat is alkotnak. Ezt a magyar birodalmi vagy legalábbis középhatalmi tudatot a XVI. századtól kezdve a koronázási zászlókkal is ápolták – magyarázta Pálffy Géza.

Nem véletlen tehát, hogy Esterházy Miklós megőrizte a II. Ferdinánd pozsonyi koronázásán, 1618-ban általa vitt országzászlót. A nem sokkal korábban bárói címet szerzett főúr ezzel úgymond jelezte: vele mint a magyarországi politika új üstökösével kell számolni. A koronázás másnapján Esterházyt már magyar királyi udvarmesterré, azaz országos főméltósággá nevezték ki, 7-8 év alatt pedig minden fontos tisztséget és címet megszerzett. Később fia, László is követte őt, IV. Ferdinánd 1647. évi pozsonyi ceremóniáján ugyanis ő vitte a horvát zászlót, s ezt is megőrizték Fraknó várában.

Pálffy Géza kiemelte, a főurak a koronázási szertartásokon használt egyes tárgyakat magukkal vihették. Az, hogy Esterházy Miklós halálakor kincstárának leltárába vették a magyar országzászlót, bizonyítja, mennyire fontosak lehettek a hasonló relikviák az arisztokraták számára. A történész elmondta, egy bécsi aukción a Magyar Nemzeti Múzeumnak sikerült megszereznie azt az udvarmesteri pálcát, amelyet az első budai koronázáson, 1792-ben Pálffy Károly Jeromos udvarmester vitt a menetben. A tárgyat a Pálffy család őrizte meg. Ez az első ilyen pálca, amely most előkerült, korábban csupán XVII. századi metszetekről volt ismert.

A koronázásokról készült spanyol, velencei és pápai nunciusi követi jelentések is különleges források, azonban ez ideig a történettudomány ezeket sem dolgozta fel. Pálffy úgy véli, ennek köszönhetően több forrás kerülhet majd elő Európa levéltáraiból is. Hasonlóan izgalmas feladatnak tűnik a Szent Korona mindenkori tartózkodási helyének megállapítása. A koronát különböző korszakokban többször elásták, de arra is volt példa, hogy háborúk alatt menekítették vagy elrabolták. Az így készülő itinerárium a Szent Korona történetének fehér foltjait is feltárhatja.

A kutatómunka sokrétű, ezért is fontos, hogy a csoportban több tudományág képviselője vegyen részt: történészek, művészettörténészek, muzeológusok, régészek, pénztörténészek vagy éppen címerkutatók és filológusok. Pálffy Géza kijelentette, a magyar tudományosságnak alapvető kötelessége, hogy a jelentős állami támogatás segítségével, összefogással a következő években ezt a projektet megvalósítsák.

Különleges élmény lehet a történésznek egy forrás alapján azonosítania valamelyik koronázáson használt, addig ismeretlen tárgyat. Izgalmas és a magyar lakosság történeti tudata szempontjából jövőbe tekintő munka az, amelyet Pálffy Géza és a kollégái végeznek. A történész az MNO kérdésére elmondta, már gyerekként lenyűgözte a Szent Korona. A televízióban végignézte, amikor 1978-ban, 33 év után hazatért relikviánk az Egyesült Államokból, de iskolásként többször meg is tekintette azt a Nemzeti Múzeumban. Kutatóként a bajorországi állami levéltárból előkerült 1527. évi koronázási lakoma ülésrendje keltette fel a téma iránt az érdeklődését.

– A szakirodalom szinte semmit nem tudott erről, pedig kiderült, az egy fontos szimbolikus, politikai-hatalmi reprezentációs esemény volt. Ennek kutatása során rengeteg új forrás került a kezembe, amelyek arra késztettek, hogy tovább folytassam ezt a munkát. A szerencse vagy a jó Isten nemcsak az uralkodóknak adott támogatást, hanem a Lendület Projekt keretében most a magyar történettudománynak is – véli Pálffy Géza.

Az MTA doktora szerint a korabeli magyar lakosság számára, különösen a politikai elit számára a koronázás gyakran egyfajta újjászületést vagy legalábbis új korszak kezdetét jelentette. Pálffy  elmondta, a koronázás valójában minden egyes alkalommal országos ünnepnek számított. IV. Károly koronázása úgymond a több mint 900 éves magyar állam ünnepe volt.

– Az államiság, a nemzet, a politika és az egész ország a koronázások alkalmával összekapcsolódott. Ha csak arra gondolok, hogy a koronázási domb földjét a történeti Magyarország különböző vármegyéiből hordták össze, már-már hátborzongatóan jelzi, hogy mit jelentett a mindenkori résztvevőknek a történeti Magyarország, mit éreztek magyar államiságnak – magyarázta Pálffy Géza.

– A visszajelzésekből azt látom, hogy nemcsak a történésznek okoz örömet az új kincsek felfedezése és megismerése, hanem a magyar állampolgároknak is – mondta Pálffy.

Az MTA doktora fontosnak tartja, hogy megismerjük a Szent Korona valós történetét. Szerinte ez nemcsak a tudomány számára, hanem a társadalom számára is alapvető jelentőségű, ezért is szeretné, hogy kutatási eredményeikkel hozzájárulhassanak az utolsó királykoronázás centenáriumára, a Magyar Nemzeti Múzeumba tervezett kiállítás megrendezéséhez. Ugyanakkor hangsúlyozta, jó lenne, ha eredményeik a tankönyvekbe is bekerülhetnének, a fraknói magyar országzászló pedig másolatban helyet foglalhatna a magyar történelmi zászlók sorában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.