Illegálisan szöktek haza a kiűzetésből, és újrakezdték

Itthon „büdös svábok”, Németországban pedig „magyar cigányok” billogot sütöttek rájuk, mégis újrakezdték.

Bárány Krisztián
2014. 10. 12. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Milyen személyes indíttatás motivált, hogy feldolgozd a német kitelepítés-kiűzetés történetét? Családodat mennyire érintette az 1945–47-es rendelet?
– Egy Baranya megyei kis faluból, Nagynyárádról származom, amelyen a történelem szele viharosan végigsöpört. Talán tízéves lehettem, amikor feltűnt az, hogy a családi beszélgetések alkalmával visszatérő motívum a kitelepítés. Sokáig nem értettem, hogy ez pontosan miről is szól, mi is volt ez a kitelepítés, hogyan is kell ezt elképzelni. Igyekeztem minél több dolgot megtudni róla, és a Pécsi Tudományegyetem történészhallgatójaként nem is volt kérdés számomra, hogy miről fogom írni a diplomamunkámat. Elsősorban annak szerettem volna a végére járni, hogy megtudjam, mi is történt a családommal. Anyai ágról német származású vagyok, és azok az impulzusok, amelyek ott értek a faluban, a mai napig meghatározók számomra.

Az első kézzelfogható kutatási eredmény a diplomamunkám volt, amelyben Nagynyárád községnek az 1944–48-ig tartó időszakát dolgoztam fel. A doktori disszertációm már egy kibővített kutatás eredménye. Két dél-dunántúli: Nagynyárád és Bonyhád, és két nyugat-dunántúli: Sopron és Balf település komparatív elemzését végeztem el. Azt akartam kideríteni, hogy pontosan mi zajlott le, s mi történt ebben az időszakban a magyarországi német településeken. Hamar kiderült, hogy a németek kitelepítését, elűzetését nem lehet csak így önmagában, kontextusából kiragadva vizsgálni. A földreform és az 1945 utáni népességmozgások kérdésköre nélkül nem lehet megérteni ezt a témát. Mindezek nemcsak a magyarországi, hanem az egész délkelet-európai, kelet-közép-európai németséget, és számos egyéb nemzetet-nemzetiséget, így természetesen a magyarságot is érintették, legyen szó akár a bukovinai székelyekről, akár a felvidéki, akár az erdélyi magyarokról. Munkámban ezt a komplexumot kívántam megragadni.

– Mit kell tudnunk pontosan a korszak témába vágó vitás kérdéseiről? Arra is kíváncsi volnék, hogy éltek ekkor a németek Magyarországon?
– A magyarországi németség legkésőbb az első világháborút követő években kilépett a korábban jellemző zárt falusi közösségből. A két világháború közötti időszakban beindult egy etnikai alapon definiált magyarországi német nemzetiségi mozgalom, amely azonban egyfajta hármas erőtérben mozgott. A német mozgalom megpróbálta a saját érdekeit definiálni és azok mentén kisebbségi politikát folytatni. A magyar állam, mint a kisebbségpolitikai kérdésekben döntő befolyással rendelkező tényező, is komoly hatással volt a németség kulturális-politikai életére, illetve Németország – ahol 1933-ban a nemzetiszocialisták kerültek hatalomra – is mindinkább aktív szerepet vállalt. 1938-ban megalakul a Magyarországi Németek Szövetsége, a Volksbund, amelyről tudjuk, hogy 1940-től, a magyar–német kisebbségi megállapodás megkötését követően egy nemzetiszocialista mintájú népcsoport szervezet irányba fejlődött tovább. A Volksbundnak a tevékenysége nagymértékben polarizálta a helyi német közösségeket, melyek már konfliktusok által sújtva keveredtek bele a második világháborúba.

Saját családomra visszatérve: 1944–45 fordulóján a dédipapám szovjet hadifogságban volt, a család nagyrészt bizonytalanságban élt. A Vörös Hadsereg ekkor már végigsöpört a falun; a lóállományt elhajtották, a gazdasági értékekben számos kár keletkezett. 1944–45 fordulójára a magyarországi német közösségek már meglehetősen szétzilált, megtépázott és megtört állapotban voltak.

– Óriási levéltári anyagot dolgoztál fel, ha jól tudom, még Németországban is kutattál. Mégis a személyes történetekre volnék kíváncsi. Kutatásod során milyen gyakran találkoztál megrázó családtörténetekkel?
– Tulajdonképpen csak megrázó esetekkel találkoztam. Noha történészként forráskritikával kell kezelni egy-egy családnak a különböző szervekhez intézett beadványát, mégis megrázó volt, hogy kisemmizett családok százainak a történetét ismertem meg, melyeknek sorsa a legtöbb esetben a kitelepítés volt. A történésznek az is a feladata, hogy megfelelő empátiával közeledjen a témája felé, ugyanakkor elfogultság nélkül tudjon írni róla. A levéltári anyagok feldolgozása mellett igyekeztem több egyéni sorsot is bemutatni, amelyek emblematikusan ezrek sorsát tárják az olvasó elé. Így talán sikerült árnyaltabban bemutatni a korszakot és a témát, amely által kiléphetünk a klasszikus „tettes-áldozat” sémából. Az olvasó könnyebben megértheti a történelmi szituációt és a konfliktushelyzeteket, amely adott esetben akár az ő családját is érintette.

– Mondanál egy példát, ami számodra meghatározó?
– Dédapám 1947–48 fordulóján tért vissza a Krím félszigetről, az orosz hadifogságból. Az erős keresztény hite és az a vágy, hogy viszontláthassa feleségét és kislányait, erőt adott neki, hogy túlélje a megpróbáltatásokat. Szülőfalujában, Nagynyárádon jórészt ismeretlen emberek fogadták, feleségét, lányait sem találta otthon, mert ki voltak telepítve Németországba. Saját családi házában ekkor már egy hasonlóan szerencsétlen sorsú felvidéki család élt, akit Csehszlovákiából telepíttek a faluba. Mikor ezt a dédapám elmesélte, megkérdeztem, hogy ő miképp reagált minderre. Azt mondta, „a kapu előtt álltam és sírtam”. Azt gondolom, hogy ebben a mondatban nagyon sok minden benne van abból a korból; akkoriban százezrek sírhattak így a házaik kapuja előtt.

– És mi történt dédszüleiddel?
– Valamilyen úton-módon sikerült felvennie a kapcsolatot a Szászországba telepített dédanyámékkal. Erre ők elhatározták, hogy akárhogyan is, de visszatérnek Magyarországra. Törvényesen erre nem volt lehetőség, hiszen a rendelet értelmében elvesztették a magyar állampolgárságukat, és Nagynyárádon már nem volt semmijük sem, hiszen mindent elkoboztak tőlük. Zöldhatáron, erdőn-mezőn, kukoricaföldeken, vasúti töltéseken keresztül még 1948-ban gyalog visszajöttek a faluba. A házukban élő felvidékiekben volt annyi empátia, hogy egy szobát biztosítottak a dédapáméknak. Természetesen voltak razziák, folyamatosan zaklatták-keresték a visszatért németeket. A családtagjaimat sokszor a felvidéki családfő bújtatta el ilyenkor. A rendőröket azzal tessékelte ki, hogy „mit képzelnek, csak nem fogok svábokat rejtegetni”. Végül munkát vállaltak és Nagynyárádon teljesen elölről kezdve újra felépítettek maguknak egy egzisztenciát. Sikerült visszavásárolniuk a házukat is és új életet kezdtek szülőfalujukban.

– Ez mennyire kirívó példa?
– Nem az, ez inkább egy tipikus példa. Több száz német család osztozott hasonló sorsban, nemcsak a Dél-Dunántúlon. 1947-től kezdve a magyarországi németeket szállító transzportok már Németország szovjet megszállási övezetébe indultak. A szovjet megszálló hatóságok sokszor uránbányákban dolgoztatták a magyarországi németeket, akiket a fizikai megpróbáltatások mellett általában erős honvágy is gyötört. Sokszor a helybeli német közeg sem volt befogadó; „magyar cigányoknak” is hívták őket, itthon pedig „büdös svábok” voltak. Tízezres számban mérhető a kitelepítésből illegálisan visszatért magyarországi németek száma.

– Nagymamád kisgyermekként élte meg a hazatérést, ma hogy emlékszik vissza erre?
– Sokszor elmeséli még ma is mindezt; gyakran álmodik is arról, hogy jönnek haza, gyalog, a senki földjén keresztül, sváb népviseletben. Bő szoknyája elázott a hótól s megfagyott, édesanyja azt mondja neki, hogy most csöndben kell lennie, mert itt a határ, és a határőrök nehogy észrevegyék őket. Ezeket az emlékeket évekig magába kellett fojtania, hiszen ez sokáig tabu témának számított és nem lehetett beszélni róla. Ő akkor 11 éves volt, azt hiszem, hogy – bár később teljes életet élhetett – ezt a traumát máig sem heverte ki.

– Szerinted miért kell erről a témáról ma beszélni?
– Ez sokáig egy agyonhallgatott téma volt, csak bizonyos ideológiai korlátok között történhetett meg a magyarországi németek kitelepítésének feldolgozása. De azért is fontos a téma, hogy igazán megismerjük szűkebb környezetünk történelmét, s tisztában legyünk saját múltunkkal, és megértsük azokat a történelmi folyamatokat, amelyek alakították a családunk életét. Ezen keresztül pedig Magyarország sorsa és történelme felett is árnyaltabban gondolkodhatunk.

A SZEMbeszéd korábbi posztjait itt olvashatja!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.