A SZEMbeszédben Csécs Terézzel, a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum munkatársával a tudós motivációiról és titkáról is szót ejtettünk.
– A múzeum új kiállításán bemutatják a bencés szerzetes rendkívüli munkásságát. Mi hajthatta Rómer Flórist a tudományos siker érdekében? Belső indíttatás, kíváncsiság, hazaszeretet?
– Jó eszű gyerek volt, a szülei okosan, körültekintően iskoláztatták. Német anyanyelvű családban nőtt fel, de magyar szót tanulni Tatára, szlovákot pedig Trencsénbe küldték. 15 évesen került Pannonhalmára, a kíváncsiság, az érdeklődés vezette arra, hogy már középiskolás diák korában a kötelező feladatokon túl könyvtári ismeretekkel, oklevéltannal is foglalkozzon. Tanárai közül nagy hatással volt rá a későbbi bakonybéli bencés monostor apátja, Guzmics Izidor, aki a reformkorban harcolt a nemzeti nyelv és irodalom megújulásáért. Maár Bonifác és Czinár Mór a történelem szeretetére és oklevéltani ismeretekre tanította. A pannonhalmi könyvtár ősnyomtatványaira, régi kézirataira pedig Czuczor Gergely hívta fel a figyelmét. A belső indíttatás és a kíváncsiság megvolt az ifjú Flórisban, a hazaszeretet pedig sugárzik későbbi publikációiból, leveleiből is.
– Rómer nem régészként kezdte a pályát, miként jutott el odáig, hogy ma a magyar régészet eredőjének nevezzük?
– Ifjúkorában főként a természettudományok érdekelték, növényeket gyűjtött és csereberélt, bejárta a Bakonyt, de már akkor is „volt szeme” az építészeti emlékekre, feliratokra, római kori kövekre, ahogy ezt a kirándulásain, szünidei útjain vezetett bőrkötéses jegyzetfüzeteiben található rajzok is mutatják. A fordulópont Ipolyi Arnoldhoz köthető, aki azt mondta neki, természettudós van elég, de archeológus nincs, foglalkozzon inkább azzal a tudományterülettel. Az archeológia még nem a mai fogalmaink szerinti régészetet jelentette, magába foglalta még a művészettörténet, a középkorászat és a műemlékvédelem csíráit is. A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává még a természettudományos eredményeiért választották, de 1861-ben a Magyarország földirati és terményi állapotáról a középkorban című székfoglaló előadása volt az utolsó ilyen jellegű publikációja. Az 1860-as évektől már személyesen vett részt ásatásokon, egyetemi tanárként az általa írt Műrégészeti kalauz az első magyar nyelvű egyetemi tankönyv. Az MTA Archaeológiai Bizottságának titkáraként szerkesztője az Archaeológiai Közleményeknek, és 1868-ban megindította – néhány évig mondhatni egyedül írta – az Archaeológiai Értesítőt. A 140. évfolyamát élő kiadvánnyal a régiségkedvelőket kívánta tájékoztatni, a módszertani ismeretek mellett pedig korszerű tudást, szemléletet terjesztett.