Gaspar Noé szórakozásból provokál

A Cinefesten itt volt még egy nagy név Claudia Cardinale mellett: Gaspar Noe. Szerelem című mozijáról kérdeztük.

Kárpáti György
2015. 09. 23. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Önt a kortárs film rosszfiújaként tartja számon a szakma és a közvélemény. Mit szól ehhez a címkéhez?
– Nem tartom magam sem rossznak, sem fiúnak. Nem is tudom, az amerikaiak például provokatőrnek neveznek, a franciák pedig elsődlegesen akkor tartanak megosztónak, amikor a szexualitás ábrázolásáról esik szó, ami az elmúlt hatvan évben mindig kényesebb terület volt minden más ábrázolásánál. Ezért nagyobb visszhangot is vált ki, ha az ember egy történet középpontjába a nemiséget helyezi.

– Honnan jött, hogy mindig a filmes konvenciók határát feszegesse, keresse, hogy meddig mehet el a képi ábrázolásban?
– Örömömet lelem abban, ha provokálok, egyszerűen szórakoztat. A Szerelem esetében szenvedélyt akartam ábrázolni, és arra törekedtem, hogy az eredmény ne legyen mesterkélt, álságos. Szerintem emiatt nem feszegeti a határokat, és nem is akartam a színészeket ebbe az irányba tolni. Ebben a közegben az emberek hétköznapjainak része a meztelenség, amivel rengeteg filmben találkozunk, én ráadásul mindezt érzelmi kiteljesülés formájában ábrázolom. Szélsőséges helyzeteket ugyan megmutatok, de minden természetes marad. A Szerelem alapötlete még a Visszafordíthatatlan idején fogalmazódott meg bennem. Akkor gondoltam arra, hogy leplezetlen szexualitás legyen a két főszereplő között, amire az akkor az életben egy párt alkotó Vincent Cassel és Monica Bellucci előbb igent mondott, majd visszakozott, mondván, a nemi életük nem tartozik ilyen formában a külvilágra. Egyébként a nemiség ábrázolásával kapcsolatban már korábban is elmondtam, hogy számomra nincs határvonal a művészet és a pornográfia között, és bármilyen alapanyagból lehet művészetet létrehozni. Utóbbira példának hozhatnám az önök sikerfilmjét, a Saul fiát is, ahol az alaptörténet szörnyűsége művészetté válik a filmnyelvnek köszönhetően, ahogy Nemes Jeles játszik vele.

– Mit gondol, maradtak még tabuk a filmben?
– Vannak témák, amik érinthetetlenek filmen, mások pedig még nem kerültek feldolgozásra.

– Nehezíti filmjei elkészültét, hogy mind messzebbre merészkedik? Egyáltalán, mit szólnak a producerek, amikor pénzt kér egy-egy újabb történetéhez?
– Természetesen nem könnyű, főleg az utolsó három filmem esetében nem volt az. Előre sosem lehet megmondani, hogy melyik film lesz anyagilag sikeres, a producerek pedig minél inkább biztosak akarnak abban lenni, hogy visszakapják a befektetett pénzüket. Ezért is vannak nehéz helyzetben, ha olyan filmtervről esik szó, amihez hasonlót korábban nem láttak még, így nincs összehasonlítási vagy viszonyítási alapjuk. Akarták tehát jó előre tudni, hogy a filmem mennyibe kerülhet, mennyi benne a drámai elem, és mennyire lesz kendőzetlen.

– Az utolsó vágás joga, tehát a film végső változatának meghatározása mindig önnél van?
– Igen, Franciaországban a rendezőé az utolsó vágás joga. A Szerelem több partner koprodukciójában valósult meg, de minden fél elfogadta, hogy az enyém a végső szó, és nem történt rám nyomásgyakorlás.

– A vizuális provokációt meglehetősen csúcsra járatta az utolsó három filmjében, mi lehetne a következő témája?
– Jelenleg még nagyon benne vagyok a Szerelemben, a miskolci Cinefest után is fesztiválokra kísérem el a filmet. Utána ki kell kicsit tisztítanom az agyamat, mert most érzelmileg nagyon telített vagyok. De valami egészen mást akarok majd csinálni, talán egy dokumentumfilmet.

– A Szerelem 3D-ben készült, és a technikával kapcsolatban azt mondta, a használatával reálisabb, intimebb lett a filmje. Ez volt az első alkalom, hogy 3D-t alkalmazott, tervez még egyszer ehhez a technikához nyúlni?
– Mivel szemüvegben kell nézni a filmet, a természetesség ilyen értelemben persze csorbát szenved, és megvan a furcsasága, mivel amúgy nem szemüveggel nézzük a filmeket. De a valós látvány reprodukálására mégis képes a technika. A filmemben pedig az a néző érzése, mintha együtt lenne a vásznon látható párral. Ami a következő terveimet illeti, könnyen megeshet, hogy egyszer még visszatérek a 3D-hez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.