Az izlandi Baltasar Kormákur szép csendben az amerikai filmgyártás egyik legjobban teljesítő, legbiztosabb kezű rendezője lett. A 2 kaliber és a Csempészek után ezúttal az 1996-os Csomolungma-tragédia történéseit vitte vászonra. A film elsődlegesen az eseményekben részt vevő, a hegyet megmászó és a kalandot túlélő újságíró, Jon Krakauer könyvén alapul. A sztori összetettségét jól mutatja, hogy a másik túlélő, Anatolij Bukrejev orosz hegymászó is írt könyvet, s nem meglepő módon meglehetősen másképpen emlékezik vissza a történtekre. Az viszont bizonyos, hogy a kitört hóviharban nyolc ember vesztette életét.
Az Everest című film nem nagyon akar belefolyni abba a konfliktusba, hogy kit milyen felelősség (nem) terhel, ezért a konkrét eseményektől némiképp eltérve arról szól, hogy 1996. május 10-én és 11-én egy csoport hegymászó megpróbálkozik a csúcsmászással, és néhányuknak nem sikerül. Kormákur mozija a történteket a természet és az ember küzdelmének újabb fejezeteként definiálja, s ugyan emberi tényezőre is utal a film, lényegében az egyetlen felelős a vihar. Közben pedig az a morális kérdés, hogy kell-e magunkat ilyen szélsőséges helyzeteknek kitenni. Utóbbi a film egyik legizgalmasabb kérdése lehetne: egy kívülálló számára megérteni a hegymászók gondolkodását. Kár, hogy erre nem kapunk választ – az egyetlen reakció a „miért akarnak csúcsot mászni?” kérdésre az, hogy „azért, mert ott van” –, így a film sokkal inkább látványos expedíciós kalandfilmmé válik, amelyet az élet inspirál.
Aki viszont nem a Krakauer-könyv igazságát keresi, kegyetlenül jól szórakozik így is. A remekül megválasztott színészeknek egytől egyig helyük van a hegyen, a rendező jó érzékkel vezeti őket a hófödte csúcsra, senki nem lóg ki a sorból. A felesleges mellékszálakat, a médiamunkások ottlétének okát mellőzi, s ehelyett a hegy kollektív ostromára fókuszál, amelyben a magasság emelkedésével válik mind látványosabbá a táj, s a kitettség révén fokozódik az izgalom. Az Everest annak ellenére kiszolgálja a nézőt, hogy a többség nagyjából és egészében előre tudja a végkifejletet. Az, hogy mégis bele tudunk feledkezni a cselekménybe, a rendező és színészek legalább akkora dicsérete, mint a 3D-ben sosem látott csodás hegy érdeme.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!