Tökéletes A dán lány. Tökéletes bizonyítéka annak, hogy nem lehet bátor közönségfilmet készíteni. A kettő együtt nem megy. Ha tabukról akarunk beszélni, beszéljünk tabukról, és ne csináljunk a tragédiából hamis tündérmesét. Ez nem a Mary Poppins, a keserű orvosság nem megy le egy kis kanál cukorral.
A Tom Hooper (A király beszéde) rendezte, idén négy Oscar-díjra jelölt film egy transznemű festő igaz történetét igyekszik feleleveníteni: az 1882-ben született dán Einar Wegener számára a férfitest, amelybe született, tévedés volt, ő nőként tekintett magára, és akként is akart élni. Mindebben a társadalmi konvenciók akadályozták. Mélyre temetett vágya azonban felszínre tört, amikor női ruhában állt modellt szintén festő felesége, Gerda számára. Innen pedig nem volt kérdéses az útja: az elsők között végeztetett magán nemváltó műtétet, amelynek köszönhetően Einar Wegenerből Lili Elbe lett.
A téma nyilvánvalóan kényes. A transzneműség, vagyis amikor a testi nem és a nemi identitás alig, vagy egyáltalán nem fedi egymást, ritkán válik beszédtémává. Aki a tudatát és a testét probléma nélkül össze tudja egyeztetni, nehéz elképzelnie, mi történik, amikor – mint Einar esetében – a férfi jegyek ellenére az agy nőként működik. S mivel elképzelni is nehéz, beszélni róla szinte lehetetlen, mit kezdjünk akkor egy filmmel, ami a legszélesebb nyilvánosságot célozza meg?
A dán lány – annak ellenére, hogy egy fikciós életrajzi regény alapján készült – ragaszkodik a valósághoz, vagyis kvázi igaz történetként tálalja számunkra Einar/Lili, valamint felesége, Gerda életét. A film célja egyértelmű: úttörőként, az önmagát a környezetével szemben is vállaló hősként bemutatni a férfiból nővé alakuló művészt. A bátorságot azonban a leggyávább módon érzékelteti.
Einar (Eddie Redmayne) érzékeny művészként jelenik meg a filmben, akinek mindene a felesége, Gerda (Alicia Vikander). Amikor Einar nőként áll modellt, elindul benne valami: női ruhákat ölt magára, nőként mutatkozik az utcán, férfiakkal találkozik, végül pedig már képtelen újra Einarrá válni. Mindeközben Gerda a férjéről készült női portrékkal egyre híresebbé és elismertebbé válik, egymás után nyílnak a kiállításai, és még Párizsba is meghívják. Itt Einar elhatározza, végleg nővé változik.