Életünk határai: felkavaró film A szoba

Egy rabságban született gyermek találkozása a valósággal. Megrázó dráma Lenny Abrahamson filmje, A szoba.

fib
2016. 01. 26. 7:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lenny Abrahamson ír rendező eddigi filmjeivel – a Frank, a Mit tettél, Richard?, a Garázs – bizonyította, megvan a képessége hozzá, hogy egyedi látásmódját a nagyközönség számára is fogyaszthatóvá tegye. Felkavaró témákhoz nyúl, amelyeket szokatlan érzékenységgel fejt ki, apró részletekre hívja fel a figyelmünket a világból, és ezzel új világot nyit számunkra. Filmjei így egy szerteágazó, de tökéletesen egybeforrt univerzummá épülnek föl végül, amelynek mi, nézők is részesei vagyunk: pöttöm, de igen fontos alkotóelemei. A szereplőkkel együtt mérjük fel a világot, ami adatott számu(n)kra.

Legújabb filmje, A szoba is e számbavétel része. A történet roppant egyszerű: egy férfi elrabol és egy kerti fészerből átalakított szobában tart fogva egy fiatal lányt (Brie Larson), akinek a rabságban gyermeke születik. Éveken át együtt élnek az apró szobában, a férfi esténként megérkezik, élelmet, valamint gyógyszert hoz, és ágyba bújik a megfélemlített lánnyal. A kisfiú, Jack (Jacob Tremblay) a film kezdetén lesz ötéves. A világot számára a szoba jelenti, ami azon kívül van, csupán fikció. Egy nap azonban a mamája elárulja a titkot a külvilágról, majd közösen tervet szőnek a szökésre. Kérdés azonban, hogy a bezártság után tudnak-e még alkalmazkodni a valósághoz, felismerik-e, hogy az a valóság, és egyáltalán szükségük van-e rá.

Jack pontosan számon tartja a környezetét. Amíg a szoba jelenti a valóságot, addig minden kiszámítható és biztonságos, amint azonban kitárul a világ, a felmérés is lehetetlenné válik, és ezzel eltűnik a biztonság. Anyja ezt látszólag képtelen feldolgozni, de Jack lassan ráébred, hiába hatalmas, átláthatatlan és veszélyekkel teli a világ, mégis ez az a hely, ahol élnie kell. Abrahamson lassan és visszafogottan adagolja a drámát. Vannak ugyan vonósokkal kísért hamisítatlanul hollywoodi giccses nagytotálok, a lényeg mégis Jack és az, ahogyan a világot látja: töredékesen, torzítva, majd egyre tisztábban, élesebben egészen addig, míg végül már eligazodik az új valóságban.

Brie Larson és Jacob Tremblay játéka lélegzetelállító (előbbit a film, a rendező és a forgatókönyv mellett Oscar-díjra is jelölték a szerepért). Tökéletesen ábrázolják a világ kitárulását, folyamatosan szembesítve a nézőt a saját határaival: vajon a mi szobánknak hol állnak a falai, meddig tart számunkra a világ?

(A szoba [16], ír–kanadai filmdráma, 2015, 118 perc. Rendező: Lenny Abrahamson.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.