Kassai Lajos megtalálta azt, amiben hinni tud

A lovasíjász sport megteremtőjéről szóló dokumentumfilmre a nézők és a politika is rárepült.

rKissNelli
2016. 02. 01. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha csak valamelyik hollywoodi kosztümös moziból szedték volna elő a lassított jelenetet: vágtató lovak patái dobbannak, megfeszül az íj, és tudjuk, hogy most azt kellene éreznünk: valami nagyon ősi dolgot látunk. Ehelyett azt érezzük: Kaszás Géza rendező „túltolta” ezt a dolgot. A csaknem két órás film során párszor átestek a ló másik oldalára; oda, ahol a hatásvadászat elkezdődik. Kassai Lajos valamiféle mitológiai hősként mutatkozik ezekben a jelenetekben, amitől néha óhatatlanul is komikussá válik, mivel nem mitológiai hős, hanem egy kortárs magyar sportoló, pedagógus és vállalkozó.

Sajnos nem térnek vissza a film első félórájának azok a bensőséges pillanatai, amikor Kassai a fiatalságáról beszél. A lovasíjász munkásszálláson kezdte a pályáját tizenöt évesen, majd követte a szíve szavát, és az íjkészítést választotta, aminél fogva szegényebb lett hirtelen, mint a templom egere. Sokkal többet nem tudunk meg életútjáról, a saját íjkészítő vállalkozáshoz, a lovasíjász-iskolához, a sportág megteremtéséhez és a külföldi meghívásokhoz vezető út részletei homályba vesznek.

Kassai rendkívüli karriert tudhat a háta mögött. Nincs senki a földön, aki jobban értene nála a lovasíjászathoz, ezt a hollywoodi filmcsinálók is észrevették. Legutóbb például Matt Damont tanította. A nézőt az ilyesmi nyilván őrülten érdekli, ezért érthetetlen, hogy a film miért nem fejti ki ezt a témát. Belekeveredik viszont a történetbe a hun-magyar rokonság. Sajnos A Lovasíjász alkotói adósak maradtak azzal, hogy megvilágítsák, hogy milyen bonyolult problémával állunk szemben, ha a magyarok eredete a kérdés; Obrusánszky Borbála történész és az általa hitelesnek tartott két, mongol és kínai kutató gondolatait propagálják anélkül, hogy az azokkal kapcsolatban felmerülő kétségeket bemutatnák. Vagyis a film nem hozza a dokumentumfilmtől elvárható objektivitást.

Bár a film nagy része Kassai kaposmérői birtokán forog, sosem derül ki, hogy pontosan hogyan készülnek és mitől különlegesek a legendás, Kassai-féle íjak, és az sem, hogyan idomítják – nyilván sok munkával, speciális módszerekkel – a lovakat. Jeleneteket persze látunk, de ezek a laikus szemlélő számára csak töredékes információt jelentenek. Legtöbbet talán Kassai tanítási módszeréről tudunk meg. Ám itt is fájón hiányzik például az, hogy diákokat halljunk beszélni, megismerjük az ő nézőpontjukat, indíttatásukat. Kik a külföldi tanulók, és miért vannak itt? Hogy kerül egy nevelőszülőknél cseperedő, lopásért elmarasztalt fiatal Kassai keze alá? Mik voltak a legnagyobb pedagógiai sikerei, kudarcai?

Nem derül ki, milyen nehézségekkel küzd, mint harcművész, vállalkozó, állattartó, pedagógus, férfi és a többi – azon túl, hogy az edzésprogramja tényleg kemény. Az azért kiderül a filmből, hogy a lovasíjászat egész spirituális hátterével arról szól Kassai számára, hogy megtalálta azt, amiben igazán hinni tud, és ami segít neki élni. Az elkötelezettség valódisága a film hiányosságai ellenére is megérinti a nézőt. Jó élmény hiteles emberrel találkozni a filmvásznon; mindegy, hogy az illető lovasíjászkodik, regényt ír, versenyt úszik vagy árvákat nevel.

Egyértelmű, hogy van Magyarországon érdeklődés a téma iránt, mert a filmet különösebb marketing nélkül és a nem túl előnyös vetítési időpontok dacára is 4000-4500-an látták a múlt hét végéig, legalább is a forgalmazó, az Anjou Lafayette bevallása szerint.

A sztorira rárepült a Jobbik is: Novák Előd a Facebookra posztolta ki, hogy elment megnézni a filmet. Sajnos ezt az alkalmát arra használta fel, hogy a Saul fiával vesse össze A Lovasíjász támogatását és vetítési időpontjait, ami a filmek milyenségétől függetlenül is teljesen értelmetlen, almát a körtével típusú összehasonlítás.

Ráadásul nagyon rossz üzenet, amikor valaki egy általa fontosnak tartott kulturális terméket egy másikkal szemben próbál meghatározni. Amennyire a filmből megismertük, ez az ötlet valószínűleg Kassai Lajos filozófiájától is idegen. Ő pont az az ember, aki tudja hitelesen képviselni önmagát, és fel sem merül benne, hogy ezt más ellenében kellene tennie.

(A Lovasíjász, színes, magyar dokumentumfilm, r.: Kaszás Géza, 115 perc, bemutató: 2016 január 21.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.