Az élőhalottak emberhúsra vágynak

Hogy honnan ered a zombiőrület? Most magyar moziban is bemutatták Romero 1968-as klasszikusát.

fib
2016. 05. 12. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán ha két tucat néző akadt csak a zsúfolt moziban, akik elmúltak már tizenhat évesek – idézte fel Roger Ebert, a filmkritika három éve elhunyt atyaistene Az élőhalottak éjszakája chicagói vetítését. 1968 őszén mutatták be a filmet Amerika-szerte. Délutáni matiné volt, a nézőtér mindenhol tele kölykökkel, de ezen senki sem lepődött meg, pedig egy horrort vetítettek. De abban az időben ez mindennapos dolognak számított, éppen hogy elindult a korhatár-besorolás, ráadásul a filmben nem volt meztelenkedés, a cenzorok simán átengedték. A horrorfilmek nem jelenthetnek veszélyt a fiatalokra – gondolták. De az alatt a másfél óra alatt nagyot fordult a világ.

George A. Romero rendező egy olyan víziót álmodott a vászonra, amely nemcsak a tizenéveseket, de az egész társadalmat fejbe kólintotta. Filmtörténeti klasszikusa ezen a héten – némi késéssel – végre megérkezett a magyar mozikba is.

Akarat nélküli, halott tekintetű, ember formájú lények, akik szolgai módon követik a varázserővel bíró mágus szavát. Ők az élőhalottak, vagy más néven zombik, a vudu hitvilág eredetileg kevéssé veszélyes, ám remekül kihasználható szereplői, akik egyből vérszomjassá váltak, ahogy az amerikai popkultúra beszippantotta őket. Ma már a zombi – ahogy ezt napjaink egyik legnépszerűbb tévésorozata, a The Walking Dead lefesti – rothadó húsú, üveges szemű agyhalott, akinek egyetlen vágya maradt: az élő emberhús. Az imázs drasztikus változását George A. Romerónak köszönhetik, aki Az élőhalottak éjszakájával új műfajt teremtett: a zombihorrort.

A film története pofonegyszerű: az Egyesült Államokban élőhalottá változott lények támadnak az emberekre, hogy lakmározzanak belőlük. Egy kis csapat egy tanyán barikádozza el magát a zombik elől, míg a hadsereg végül felülkerekednek az invázión. Mindez vérrel és belekkel csinosítva.

Romero filmje és az azt követő folytatások azonban sokkal többek egyszerű mészárlásnál. A rendező amellett, hogy új szintre emelte a horrort, komoly kritikát fogalmazott meg. Az élettelen testként sodródó tömeg és a rettegő, ám az értelmetlen öldöklésre érzéketlenné vált társadalom a vietnami háború néhol szatirikus, néhol tragikus példázata. A nemzet, amely zombiként falja fel sajátjait, és a társadalom, amely nem tud mit kezdeni a halottakkal. Romero pedig nem kegyelmez, a filmben nincs feloldozás, ha túl is éli valaki az apokalipszist, a többi ember pusztítja el – halála így legalább olyan értelmetlen.

A második részben – Holtak hajnala – az újra támadó zombik elől a túlélők egy bevásárlóközpontba menekülnek. Állítólag ez az ötlet akkor pattant ki a rendező fejéből, amikor egy pláza vásárlóit elnézve rádöbbent, nincs sok különbség az első film agyhalottjai és a sorok közt élőhalottként vánszorgó vevők között. A fogyasztói társadalom kegyetlen kritikáját követő harmadik epizódban – Az élőhalottak napja – a zombik végül a föld alá, egy katonai támaszpontra szorítják az élőket. Vagyis az emberiség elveszti jogát a földre – és menthetetlenül elpusztul.

Az élőhalottak hordájaként megjelenített tömeg, a pusztításra immúnis, kényelembe és fogyasztásba menekülő társadalom, valamint a problémát végső soron megoldani képtelen hatalom ábrázolása ma legalább olyan aktuális, mint a hatvanas-hetvenes években. Romero filmje így semmit sem veszített az erejéből.

Nem maradunk klasszikusok nélkül az elkövetkező hetekben sem. Jövő héten a 11 Oscar-díjjal elismert eposz, a Ben Hur, június elején pedig David Lynch harminc éve készült víziója, a Kék bársony kerül a mozikba (újra).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.