Hol rejtőznek a női filmrendezők?

Hét uniós országban mérték fel a hölgyek arányát a filmszakmában, Cannes-ban sem rózsás a helyzet.

Kárpáti György
2016. 05. 11. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a női egyenjogúságot a cannes-i szereplésen mérnék le, Magyarország idén példásan jól teljesítene. Nem elfeledve Makk Károly mesterművének, a Szerelemnek a filmtörténeti klasszikusok közé való meghívását, a különböző versenyprogramokban két női rendező képviseli hazánkat Cannes-ban: Andrasev Nadja A nyalintás nesze című animációja a filmesegyetemeknek szervezett Cinéfondation szekcióban, Tóth Luca Superbia című animációs munkája pedig a Kritikusok Hete párhuzamos versenyszekcióban szerepel majd – azaz, esetünkben 100 százalékos a nők aránya a versengő rendezők között.

Az Európai Nők Audiovizuális Hálózatának (European Women’s Audiovisual Network) napokban közzétett tanulmánya azonban közel sem beszél ilyen kiugró arányokról. Az idei cannes-i versenyszekcióban szereplő három hölgy, a francia Nicole Garcia, a német Maren Ade és a brit Andrea Arnold a húsz direktor között 15 százalékos arányt jelent. Arnold egyike azoknak a rendezőszakmában dolgozó hölgyeknek, akik a szigetországban mindössze 13,6 százalékban vannak jelen a szakterületen.

A most közzétett tanulmány hét államban, Nagy-Britannia mellett Olaszországban, Franciaországban, Horvátországban, Ausztriában, Svédországban és Németországban vizsgálta a kérdést, és arra jutott, hogy az elmúlt években jelentős változás sehol nem következett be a nemek arányában. A hét országban arányaiban 21 százalék a női rendezők reprezentációja, míg a játékfilmgyártásra fordított költségek mindössze 16 százalékát kapják a hölgyek. Vagyis öt filmből mindössze egy játékfilmet rendez hölgy a hét országban.

A kutatásban részt vevők közül a franciák látják legkiegyensúlyozottabbnak a rendezőszakmát, itt mind a megkérdezett hölgyeknek, mind az uraknak csak mintegy harmada érzékel nemi egyenlőtlenségeket. Náluk a legkézzelfoghatóbb a változás a női rendezők arányában is: 2009 és 2012 között 20-ról 28,6 százalékra nőtt a hölgyrendezők jelenléte a játékfilmkészítésben. Elgondolkodtató, hogy ehhez az emelkedéshez képest a briteknél tíz év alatt, 2004 és 2014 között a növekedés alig 0,6 százalékos volt.

A tanulmányt készítő szervezet tizenöt pontba szedte azokat az ajánlásokat, amelyek a jelenlegi helyzeten változtathatnának. Ebben mások mellett elhangzik, hogy növelni kellene a nők arányát a források elosztásának döntéshozatali szintjén, növelni kellene a filmes oktatásban részt vevő hölgyek arányát, a közpénzekhez való hozzáférésben is csökkenteni kellene a nemi egyenlőtlenségeket, valamint motiválni kellene a producereket, hogy több nőt foglalkoztassanak rendezőként.

Ami a magyar viszonyokat illeti, a női rendezők számán még van mit javítani, de a döntéshozói szinten már európai összevetésben is egészen jól állunk: a Filmalap vezérigazgatója (Havas Ágnes), a két vezérigazgató-helyettes egyike (Jung Zsuzsanna) és a hatfős döntőbizottság két tagja (Havas Ágnes, Goda Krisztina) is hölgy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.