Halott kannibál, jó kannibál

A Csontok és skalpok az első kísérlet a western és a horror házasítására. Nem lesz közönségsiker.

Markovics Péter
2016. 07. 12. 18:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán az Oscar-gálák legbotrányosabb és legtisztább pillanata volt, amikor egy apacsdíszben megjelent lány az 1973-as díjátadón felolvasta Marlon Brando levelét. Ebben a színészóriás Hollywoodnak az őslakosokkal kapcsolatos hazug bánásmódjával indokolta A Keresztapáért neki ítélt Oscar-díj visszautasítását. A kollektív bűntudat filmipari részről két évtizeddel később, a Farkasokkal táncolóban mutatkozott meg a leglátványosabban. Kevin Costner pátoszba csomagolt gesztusát természetesen díjesővel jutalmazták.

Úgy látszik, az amerikai őslakosok kihalófélben lévő, misztikus világa és a felvilágosult betonozók közti összeférhetetlenség továbbra is incselkedő, ám érezhetően kényes téma a filmeseknek. S. Craig Zahler író-rendező nem is győzi vadnyugati hősei szájába adni, hogy ellenfeleik afféle barlanglakó, korcs kannibálok, akiknek semmi közük a földrészt benépesítő „indiánokhoz”. Erre persze tényleg nincs sok esély, de a logikátlanságoktól hemzsegő Csontok és skalpokon mégsem szerencsés számonkérni a racionalitást. A film ugyanis az első bravúros kísérlet western és horror összeházasítására.

A történet szerint gyilkos haramiák verik fel az ősök csendjét a brutális nem indiánok földjén. A szent hely meggyalázásának egyedüli túlélője a közeli kisvárosba menekül, ahol gyanús viselkedése miatt a helyi seriff lábon lövi, majd rács mögé dugja, és a sípcsonttörésből lábadozó doki szépséges feleségét kéri fel a bandita ápolására. Másnap rábukkannak az istállófiú megcsonkított holttestére, valamint a seriffhelyettes, az asszony és a haramia hűlt helyére, egy művelt őslakostól pedig megtudják, hol keressék az elraboltakat. Négyen indulnak útnak – a seriff és idős adjutánsa, egy világlátott pisztolyhős, valamint a kripli férj –, hogy mentsék, aki menthető.

Zahler lomhán hömpölygő westernje végig precízen tapossa a klasszikusok nyomvonalát, és csak az utolsó fél órában vált műfajt. A seriffet alakító Kurt Russell és a lepcsesszájú segítője bőrébe bújó Richard Jenkins kultfilmekhez méltó, emlékezetes karaktert teremt.

A merész fordulat, amelyben ez a kalandos, lassú „úti film” gyomorforgató horrorba csap át, furcsa módon nem tesz kárt az építményben. Talán mert nem az egymástól parszeknyire eső műfajok egybefolyatásával (legutóbb a Cowboyok és űrlényekben a sci-fi és a western házasítása vallott csúfos kudarcot), inkább összepattintásával kísérletezik, felhasználva e filmes területek eszköztárát és tiszteletben tartva hagyományait.

A Csontok és skalpok persze nálunk sem lesz közönségsiker. Hiszen aki kedveli a komótos, klasszikus westernt, nem biztos, hogy bírja gyomorral az erőszak lehető legnaturálisabb ábrázolását. Adjunk mégis esélyt a horrornak, ahol az emberélet kevesebbet ér, mint egy maréknyi dollár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.