Már a Hupikék törpikék sem elég polkorrekt

Egyesek női szerelmet követelnek a Jégvarázs hősének, mások a feketék elnyomását látják minden filmben.

Lakner Dávid
2016. 07. 17. 10:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kétséges, változó világban élünk: míg régebben a közös mozizás után a családtagok azzal rázhatták le a legkisebbet, hogy most már tanulniuk/dolgozniuk kell, ma már jut idejük a látottak megbeszélésére is. Igaz, a Hókirálynőt rajzolgató kisiskolás nem feltétlenül jár jobban azzal, hogy míg a nővér #GiveElsaagirlfriend hashtaggel árasztja el a Twittert, apuka addig aláírja a petíciót, hogy ne változtassák leszbikussá a Disney-hősnőt. A közösségi média Pride-pozitív felhasználói hamar felkapták az ötletet: tényleg, mennyivel nyitottabb lenne a világ, ha a gyermekek hősnője is a saját neméhez vonzódna valójában! Erre már a CitizenGo is felhördült, és több százezres petícióban követel szerető férfit és szilárd családi értékeket. A Disney mindenesetre jól járt: ha a három évvel ezelőtti első rész rajongói ki is nőnek időközben a meséből, a felnőttek biztos izgatottan fogják várni, hogy többet megtudjanak Elsa nemi identitásáról.

Azt hitte, a legújabb animációs blockbuster valóban azt mutatja be, hogyan buliznak otthonunkban a kutyák és macskák, mikor mi a munkahelyükön gürcölünk? Nagyobbat nem is tévedhetett volna! Jason Johnson politikatudomány-professzor a The Root oldalán állapította meg: az animációs film valójában a rasszista elnyomást mutatja be. „Forradalom mindörökké, megszelídítés [domesztikáció] soha!” – kiáltja a meleg otthonra nem lelő fehér nyuszi, Hógolyó, Johnson pedig arra jutott, hogy ez valahol a fehér társadalom által történő elnyomásról szól. (Annál érdekesebb, hogy a Tattoo malaccal az oldalán forradalomba induló Hógolyó kapcsán egyszer sem tesz említést Johnson az Orwell-féle Állatfarmról.) A professzor szerint Hógolyó forradalmi csapata a fekete polgárjogi küzdelem harcosaira hasonlít, a film pedig viccet csinál a feketék harcából és halálából. Végül Hógolyó dühe elszáll, egy kedves kislány észreveszi benne a cuki nyuszit, és hazaviszi domesztikálni. Jason Johnson nyilván nem is lehetne csalódottabb.

Jason Johnson nem először állapította meg, hogy a kedves animációs filmek valójában véres társadalmi harcokról szólnak. Idén márciusban például a Zootropolist (Zootopia) is leleplezte, miszerint az a fehér felsőbbrendűséget és a drogellenes háborút mutatja be. A modern emlősök fővárosában békésen élő állatok kalandjaira is ráilleszthető a professzor szerint, miként nyomják el a fehérek a feketéket. Judy Hopps az első kisnyúl a rendőrség kötelékében? Nem csoda, hiszen a vízilovak, az oroszlánok és a nagyvadak, bár kisebbségben vannak, de a legjobb állásokat kapják a városban, és menőbbnek is könyvelik el őket. Csoda-e, ha Johnsonnak ismét eszébe jutottak fehérek és feketék?

Kétségtelen: az elnyomó Lord Bizniszről, valamint a fogyasztásra és sorozatnézésre sarkallt munkásokról szóló mesét nem nehéz kapitalizmusellenes kiáltványnak látni. A New Republic a film megjelenése után lelkesen ecsetelte is: milyen ironikus, amikor a játékgyártó-óriás és a nagy filmstúdió közösen készít egy filmet arról, milyen csúnya dolog is az emberek kreativitásának kiaknázása helyett szolgasorban tartani őket és csak a profitot hajszolni. Minderről azért legalább rendkívül humorosan tudott szólni a mű.

A The Guardian szerint a legtöbbek számára George Miller 2006-os Oscar-díjas animációja táncolni tanuló, szeretnivaló császárpingvinekről szólhatott. Nem így érezte a Fox News csapata: a csatorna nézői számára kiderülhetett, hogy valójában csak afféle ökopropaganda az egész, Al Gore Kellemetlen igazságának rajzfilmes újragondolása. Glenn Beck ki is kérte magának, hogy néhány hollywoodi rendező verje a gyermeke fejébe, mit kell gondolnia a globális felmelegedésről.

Az újabb művek mellett persze nem árt felülvizsgálni a régi kedvenceket sem: a párizsi Sciences Po egyetem munkatársa, Antoine Buéno megállapította például néhány éve, hogy a Hupikék törpikék valójában antiszemita, rasszista és kommunista is. A törpék társadalmában az egyéni kezdeményezéseket ritkán jutalmazzák, közösen étkeznek, egy vezető van, és ráadásul a kis közösséget is ritkán hagyják el. „Nem emlékezteti ez önöket valamire? Egy politikai diktatúrára, például?” – tette fel a kérdést Buéno, aki szerint ráadásul Hókuszpók karaktere olyan, mint egy antiszemita karikatúra a „gonosz zsidóról”. Hogy teljes legyen a dolog, Buéno arra jutott még, hogy Törpapa olyan, mint Sztálin, míg Okoska leginkább Trockijjal rokonítható. Az egyetemi előadó teóriája nem sokak tetszését nyerte el, a dühös reakciókat viszont már ő nem értette. Állítása szerint ő nem kívánta varázstalanítani a mesét, egyszerűen csak elemzett és jól szórakozott közben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.