Amikor életről és halálról döntenek a nők

Mi történik, ha Down-szindrómával születik a gyermek? Német film a Szemrevaló Filmfesztiválon.

R. Kiss Kornélia
2016. 09. 28. 13:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Astrid és Markus, a középkorú német pár a terhesség hatodik hónapjában tudja meg, hogy gyermekük Down-szindrómával fog születni. Németországban az ilyen terhességek kilencven százalékát megszakítják. A sikeres kabarészínésznőnek és menedzser férjének optimizmusa és humora mégis legyőzi a rémületet és az előítéleteket. Meglátogatják a Down-szindrómás fiatalok közösségét, és úgy döntenek, megtartják a babát.

De a 24 hét rendezőjének, Anne Zohra Berrachednek és a forgatókönyvírónak, Carl Gerbernek más tervei voltak Astriddal és Markusszal. Nem az a szűk kisebbség érdekelte őket, amely vállalja a Down-szindrómás gyermeket. Inkább a csendes többségre voltak kíváncsiak, arra a kilencven százalékra, mely végül az abortusz mellett dönt. Ráadásul erről nem sokat és nem szívesen beszélnek Németországban, gyakorlatilag tabunak tekinthető.

A filmben Astrid végül mégis visszariad attól, hogy megszülje a gyermeket; az ő és családja vívódását – van egy négy-öt év körüli kislánya is – és a kései abortusz szörnyűségét mutatja be a 24 hét. Astrid akkor változtatja meg döntését, amikor kiderül, hogy a magzat súlyos szívelégtelenségben is szenved. Valószínűleg egy héttel a születése után kell majd először megoperálni, felnyitva a mellkasát, és utána néhány hónap múlva újra. Astrid orvosokkal konzultál, meglátogat egy kórházi újszülöttosztályt is, és visszariad attól, amit ott lát. Végső érve az, hogy nem akarja kitenni a gyermekét, családját és önmagát ennek a szenvedésnek. Férje kitartana a közös döntés mellett, ami viszont nem gyakori a hasonló családokban – árulta el a forgatókönyvíró. A rendezővel közösen végzett kutatásaik alapján inkább az volt a jellemző, hogy a férfi visszahúzódott, a nőre hagyva a döntést a család jövőjéről. Nemcsak a jogi szabályozásból, hanem a dolog természetéből fakadóan is a nőé a végső felelősség; Astrid is szembesül azzal, hogy a végső döntést neki kell meghoznia.

 
A film egyik nagy erénye, hogy valósághűen, tényleg tabuk nélkül mutatja be a fájdalmas döntési folyamatot és a kései abortusz kegyetlenségét. Nem foglal állást arról, hogy helyes vagy helytelen a döntés, csak a döntési helyzetbe vetett emberek vívódását akarja bemutatni. Az intézményrendszer, hiába magasabb színvonalú Németországban, mint nálunk, mégis személytelen, és bármilyen alaposan tájékoztat a lehetőségekről, senkit nem ment meg attól, hogy neki magának kelljen választani. Ezt a személytelenséget jól ábrázolja a film; a „hivatalos” személyeknek például sokszor nem látjuk az arcát, a kamera a párra fókuszál; az orvosok szerepére pedig valódi orvosokat hívtak be, és hagyták, hogy a házaspár kérdései alapján improvizáljanak. Így nagyon életszerű jelenetek születtek, amelyek hitelesen ábrázolják ezeknek a pillanatoknak a szorongását. Közben a család mindennapjait is realisztikusan próbálja bemutatni a film. Ezek az intim pillanatok a film emlékezetes jelenetei, a két főszereplő, Julia Jentsch és Bjarne Mädel alakítása is kiváló.

A tragikus eseményeket kezdetben jól ellenpontozza a kabaré világa és a pár humora, amit még a válságos pillanatok kezdetén is megőriznek. Ez a szál idővel eltűnik a történetből, marad helyette a nyilvánosság terhe; a népszerű Astrid terhességét is nyomon követi a média és a közönség. Astrid végül nyíltan beszél a döntéséről a rádióban; nagyon érdekes dilemma lett volna, hogy a történtek után lehetséges-e egyáltalán újra színpadra állni humoristaként, de a film csak a gyász első napjaiig kíséri el Astridot.

Anne Zohra Berrached német rendezőnő már első filmjében is olyan témához nyúlt, amely megosztja a társadalmat és vitákat generál. A Zwei Mütter (Két anya) egy leszbikus párról szól, akik gyermekért küzdenek. A 33 éves rendező eredetileg szociálpedagógus és színházpedagógus, német anya és algériai apa Németországban felnőtt gyermeke, eddig két nagyjátékfilmje van. Németországban nagy sikert aratott a 24 hét, amely az idei Berlinale egyetlen német versenyfilmje volt. Az apát alakító Bjarne Mädel komikus színész, általában tévés szerepekben látható. A filmtámogatási procedúra során több szerkesztő is próbálta lebeszélni a rendezőt arról, hogy a vívódó apa szerepét komikus színészre bízza, de az eredmény meggyőző volt, és a kritika is úgy vélekedett: jó, hogy egy ilyen szerepben is kipróbálta magát végre. A női főszerepet többen is visszautasították, vagy azért, mert éppen várandósak voltak, vagy mert gyereket terveztek, vagy azért, mert már volt gyermekük. Mindannyian úgy érezték, személyes okokból nem szeretnék eljátszani ezt a szerepet. Végül az alkotók rátaláltak Julia Jentschre, aki sok más mellett 2005-ben Sophie Scholl szerepét játszhatta el Marc Rothemund filmjében, a Sophie Scholl – Az utolsó napokban. A 24 hetet Budapesten a német nyelvű filmek seregszemléjén, a Szemrevaló Filmfesztiválon mutatták be.

Bár a film bátran néven nevezi a dolgokat, a történetvezetésből érződik, hogy az alkotók tudták: vékony jégen járnak. Carl Gerber a film budapesti vetítése után egy Down-szindrómás gyermek édesanyjáról mesélt, aki a film berlini bemutatóján azzal jött oda hozzájuk: „Ezzel a filmmel megölték a gyerekemet.” Mintha az alkotók visszariadtak volna ettől: Astrid és Markus végül nem konkrétan a Down-szindróma, hanem a vele járó szívbetegség és a születés utáni fájdalmas műtétek miatt nem vállalják a gyermeket. Magát a Down-szindrómát teljesen elfogadhatónak ábrázolja a film: szimpatikus, teljes életet élő downosokkal találkozunk. Egy heves vitajelenetben odáig is eljutunk, ahogy a fogyatékkal élő ember elutasítása voltaképpen nem más, mint fasizmus.

A nézőnek az az érzése, hogy a film egyszerűen megkerüli a fogyatékkal élő gyermektől való félelem dilemmáját. Hiszen sokan egyszerűen azért nem vállalják a Down-szindrómás gyermeket, mert Down-szindrómás, más indokra nincs szükségük. Magyarországon is így végződik a felfedezett Down-szindrómás terhességek túlnyomó többsége. Azt viszont nyíltan mutatja be a film, hogy az abortusszal egy emberélet befejezéséről döntenek. A magyar mozik október 13-tól vetítik a filmet.

 

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.