Astrid és Markus, a középkorú német pár a terhesség hatodik hónapjában tudja meg, hogy gyermekük Down-szindrómával fog születni. Németországban az ilyen terhességek kilencven százalékát megszakítják. A sikeres kabarészínésznőnek és menedzser férjének optimizmusa és humora mégis legyőzi a rémületet és az előítéleteket. Meglátogatják a Down-szindrómás fiatalok közösségét, és úgy döntenek, megtartják a babát.
De a 24 hét rendezőjének, Anne Zohra Berrachednek és a forgatókönyvírónak, Carl Gerbernek más tervei voltak Astriddal és Markusszal. Nem az a szűk kisebbség érdekelte őket, amely vállalja a Down-szindrómás gyermeket. Inkább a csendes többségre voltak kíváncsiak, arra a kilencven százalékra, mely végül az abortusz mellett dönt. Ráadásul erről nem sokat és nem szívesen beszélnek Németországban, gyakorlatilag tabunak tekinthető.
A filmben Astrid végül mégis visszariad attól, hogy megszülje a gyermeket; az ő és családja vívódását – van egy négy-öt év körüli kislánya is – és a kései abortusz szörnyűségét mutatja be a 24 hét. Astrid akkor változtatja meg döntését, amikor kiderül, hogy a magzat súlyos szívelégtelenségben is szenved. Valószínűleg egy héttel a születése után kell majd először megoperálni, felnyitva a mellkasát, és utána néhány hónap múlva újra. Astrid orvosokkal konzultál, meglátogat egy kórházi újszülöttosztályt is, és visszariad attól, amit ott lát. Végső érve az, hogy nem akarja kitenni a gyermekét, családját és önmagát ennek a szenvedésnek. Férje kitartana a közös döntés mellett, ami viszont nem gyakori a hasonló családokban – árulta el a forgatókönyvíró. A rendezővel közösen végzett kutatásaik alapján inkább az volt a jellemző, hogy a férfi visszahúzódott, a nőre hagyva a döntést a család jövőjéről. Nemcsak a jogi szabályozásból, hanem a dolog természetéből fakadóan is a nőé a végső felelősség; Astrid is szembesül azzal, hogy a végső döntést neki kell meghoznia.
A film egyik nagy erénye, hogy valósághűen, tényleg tabuk nélkül mutatja be a fájdalmas döntési folyamatot és a kései abortusz kegyetlenségét. Nem foglal állást arról, hogy helyes vagy helytelen a döntés, csak a döntési helyzetbe vetett emberek vívódását akarja bemutatni. Az intézményrendszer, hiába magasabb színvonalú Németországban, mint nálunk, mégis személytelen, és bármilyen alaposan tájékoztat a lehetőségekről, senkit nem ment meg attól, hogy neki magának kelljen választani. Ezt a személytelenséget jól ábrázolja a film; a „hivatalos” személyeknek például sokszor nem látjuk az arcát, a kamera a párra fókuszál; az orvosok szerepére pedig valódi orvosokat hívtak be, és hagyták, hogy a házaspár kérdései alapján improvizáljanak. Így nagyon életszerű jelenetek születtek, amelyek hitelesen ábrázolják ezeknek a pillanatoknak a szorongását. Közben a család mindennapjait is realisztikusan próbálja bemutatni a film. Ezek az intim pillanatok a film emlékezetes jelenetei, a két főszereplő, Julia Jentsch és Bjarne Mädel alakítása is kiváló.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!