Azt ismerik, hogy Quentin Tarantino és Tarr Béla találkozik?

Gigor Attila új filmje, a Kút sokkoló erőszakon keresztül mesél a határokról, melyeket nem lehet átlépni.

fib
2016. 09. 22. 11:22
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden Tarantino-film után csillapíthatatlan vágyat érzek, hogy én is csináljak egy Tarantino-filmet, olyan egyszerűnek tűnik. Hiába a közhelyek, az unalom és az öncélú erőszak, az amerikai rendező valahogy mindig visszatalál a filmkészítés alapvető témáihoz. Oda, ahová mindenki szeretne eljutni, de csak keveseknek sikerül. Ráadásul ezt magától értetődő természetességgel teszi. Gigor Attila is úgy lehetett ezzel, mint én, a különbség csupán annyi, hogy neki sikerült. Csinált egy Tarantino-filmet.

Legalábbis eleinte úgy tűnik, aztán kiderül, hogy a Kút jóval több egyszerű utánérzésnél. A nagy sikerű A nyomozó rendezőjének második nagyjátékfilmje egy brutális mese lett, amely végül csupán annyiban hasonlít Tarantinóra, hogy ugyanúgy elvezeti a nézőt a filmkészítés alapjaihoz. A kérdés csak az, a közönség fogékony-e a brutális mesére, amely a címéhez méltóan mély dolgokat vet fel.

Kietlen pusztában, a határhoz közel rozzant benzinkút áll. Mintha évtizedekkel ezelőtt megtorpant volna az idő. Ide érkezik zűrös múltját maga mögött hagyva Laci (Jankovics Péter), hogy a harminc éve nem látott apjánál, a kutas Istvánnál (Kovács Zsolt) húzza meg magát. Alig rendezkedik be, egy kisbusszal Svájcba tartó prostituáltak csapata (Kurta Niké, Trokán Nóra, Pokorny Lia és Irma Milovic) érkezik a kúthoz. Tovább is indulnának gyorsan, de a sofőr (Horváth Csaba) bosszúságára a jármű nem mozdul. Kénytelenek a semmi közepén tölteni egy éjszakát és a következő napot, ami alatt gyorsan elszabadulnak az indulatok.

Gigor Attila 2008-ban robbant be a köztudatba A nyomozóval. Sötét hangulatú krimijében nem művészkedett, csupán elmesélt egy bizarr történetet egy boncmesterről. Az eredmény ismert, a közönség és a kritika is szerette a filmet. Ezután fogott neki Az ember, akit nem lőttek le című terve elkészítésének, ami a támogatóval, a Magyar Mozgókép Közalapítvánnyal együtt bedőlt. Így hiába kiáltották ki hatalmas tehetségnek, nyolc évet kellett várni a második filmjére.

A rendező közben színházban dolgozott, és részt vett a Terápia című HBO-sorozat készítésében. Mind a kettő jól látszik a Kúton. A terapeuta és a páciense közötti kapcsolat zárt világa, illetve a mozgások és a viszonyok színpadszerű megjelenítése komolyan meghatározza a film koreográfiáját. A Kút azonban mégsem emiatt lesz majd sokaknak emlékezetes.

Hanem az elbeszélés miatt. A benzinkúton lakik a mozgássérült Zoli (Tzafetás Roland), aki az első jelenettől fogva egy történetet mesél a körülötte szinte bolygószerűen keringő szereplőknek (a lepusztult, időtlen táj és a vontatott narráció mellett ez a gesztus is erősen Tarr Bélára emlékeztet).

A sztori egy fiúról szól, aki a kutyáját viadalokra hordja, majd elbizakodottságában elveszti az állatot, és kis híján az életét is.

A filmen végigvonuló történet először példabeszédnek tűnik az életről mint küzdelemről, a nagyratörésről és a boldogság elérhetetlenségéről. Annál is inkább, hiszen az elsődleges cselekmény is erről szól. A Laci és az egyik lány, Marcsi (Kurta Niké) közötti vonzalom, illetve a sofőr és a kutas közötti feszültség brutális következményekkel jár, ami a szokatlanul nyers erőszakban élet és halál, szenvedély és szenvedés örök kérdéseit veti fel.

Az erőszaknál álljunk meg egy pillanatra. Ahogy a Kútban látjuk, magyar filmen (mostanában) nem nagyon jelent meg. Persze volt sok kegyetlen jelenet, de ilyen véresen egyszerű, az erőszak banalitását valami perverz hétköznapisággal bemutató film kevés született. És a kíméletlenség ügyetlen egyszerűsége valóban sokkoló.

Ám ez az ábrázolás legkevésbé sem öncélú. A mélyből előtörő dühöt, amely a szereplőket mozgatja, nem választhatjuk el a helyszíntől. A benzinkút a határon, két világ határán fekszik, közel a nyugati jóléthez, de mégis az élet kegyetlenebb oldalán. A hősök, hiába küzdenek ellene, beleragadtak ebbe a világba, tehetetlenségük pedig óhatatlanul is erőszakhoz vezet. És ez a motívum sokkal erőteljesebben idézi fel napjaink Magyarországát, mint például a film végén a lepusztult benzinkút mellett megnyíló Nemzeti Dohánybolt.

Felettébb figyelemreméltó film a Kút. Nem hibátlan persze, hiszen nagyon nehezen indul, és a párbeszédek sem mindig sikerülnek olyan lazára, mint amilyennek szánták. De a végére, amikor összeáll a kép, és kiderül, miről is szólt Zoli története a srácról és a kutyájáról, és hogy jön ez a főhősök szerelméhez, megadjuk magunkat. Vagyis én megadtam magam, és remélhetőleg mások is így lesznek ezzel, és a 450 millióból, a Nemzeti Filmalap támogatásával készült film nem jut az elmúlt években nagyot bukó magyar alkotások sorsára. Annál sokkal többet érdemelne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.