Ron Howard: Nem vágyom arra, hogy űrruhát húzzak

Az Oscar-díjas filmrendezőt kérdeztük új Mars-sorozatáról és a tudományos filmkészítés kihívásairól.

Balogh Roland
2016. 09. 19. 5:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobban beleélheti magát a közönség egy-egy témába, miközben tudományos szempontból kidomboríthatjuk a különféle vonatkozó kutatásokat, egyúttal bemutathatjuk azokat a tudósokat, feltalálókat vagy az űrkutatásban érdekelt befektetőket, akik az életüket tették fel arra és minden áldozatot meghoznak azért, hogy egy Mars-misszió létrejöhessen – mondta lapunknak Ron Howard.

Az Oscar-díjas amerikai filmrendezőt legújabb, a National Geographic (NatGeo) csatornán november 13-án debütáló tízrészes, a Mars – Utunk a vörös bolygóra sorozata kapcsán faggathattuk a témáról egy konferenciainterjú keretében. Howard számára nem ismeretlen az űr, az űrkutatás témája, hiszen 1995-ben ő rendezte a többek között Tom Hanks, Ed Harris, Kevin Bacon és Bill Paxton szereplőgárdával elkészült Apollo 13 című mozit, amely a technikatörténet egyik legkomolyabb, ám végül pozitív kimenetelű űrbalesetét dolgozta fel.

Én magam Hillary Clinton támogatója vagyok, de nem hiszek ebben a pánikkeltésben, amely Donald Trump körül zajlik – mondta lapunknak Howard. A rendezőt azért kérdeztük az elnökválasztási kampányról, mert magát alakítva Johnny Depp oldalán szerepelt egy idei Trump-paródia filmben, a mágnás 1987-es Az üzlet művészete című könyve alapján készült alkotásban, s a köztudottan a demokraták irányába húzó hollywoodi berkekben elindult egyfajta hisztériakeltés a republikánus jelölttel szemben. – Ha az amerikaiak Trumpot választják meg, a kormányzat, az adminisztráció feladata lesz, hogy felelősségteljesen vezesse, irányítsa az országot. Ha megnézzük a két jelöltet, úgy vélem, Clinton életútja, tapasztalatai alapján remek elnök lehet, míg a másik oldalon egy olyan személyt látunk, aki nagyon ért a márkaépítéshez, az üzlethez és így saját maga felfuttatásához. A rendező szerint az Egyesült Államoknak olyan vezetőre van szüksége, aki egységbe tudja kovácsolni a nemzetet, s erre Clintonnak – már politikai tapasztalatai szerint is – nagyobb az esélye.

A mostani sorozat egy 2033-as Mars-utazás, illetve a bolygó kolonizálásának lehetőségét dolgozza fel. Howard elmondta, az ötlet felvetése és a megvalósítás között relatíve rövid idő telt el. – Tavaly év végén ültünk le először beszélgetni a Space X magánűrvállalat és megannyi technikai újításban úttörő szerepet vállaló Elon Muskkal, illetve a NatGeo vezetőjével, Courteney Monroe-val, valamint a Fox igazgatójával, Peter Rice-szal – avatott be a keletkezéstörténetbe a rendező. Mint mondta, napjainkban elérkeztünk ahhoz a fordulóponthoz, amikor egy kormányzati és magántőke bevonásával megtámogatott Mars-misszió lehetősége valósággá válhat. Ezért is vágtak bele a sorozatba, az élő szereplős, mozifilmes betétekkel pedig még autentikusabb, életszerűbb és a nézők számára izgalmas lesz az alkotásuk.

A sorozat érdekessége, hogy annak jó részét a rákospalotai Origo Filmstúdióban vették fel, Howardék forgattak többek között a Magyar Rádió épületében, a Planetáriumban, a Gödöllői Egyetemen, a Bálnában és a Budaörsi Repülőtéren is. Ami a munka hitelességét illeti, a rendező arról beszélt, hogy elsősorban Stephen Petranek tudományos körökben is elismert How We’ll Live on Mars (Miként éljünk a Marson) című munkáját használták fel. – Tudjuk, hogy vannak viták a Mars-utazás, illetve a vörös bolygó kolonizálásának lehetősége körül, én például nem tudtam sok mindent a marsi élet lehetőségéről, mert nem igazán értettem a terraformálás lehetőségét, ám a filmmel jobban megismertem ezeket a folyamatokat.

A Mars meghódítása évtizedek óta foglalkoztatja a tudományos közösséget, s egy misszió lehetősége még az idősebb George Bush elnöksége idején merült fel. Ő már az Apollo-program Holdra szállásának huszadik évfordulóján, 1989-ben az űrkutatás várható tervei között említett egy Mars-missziót, akkor a XXI. század legelejére ütemezve. Azóta az időpontot folyamatosan tologatják, ám úgy néz ki, Muskék megjelenésével a pénzügyi fedezet és a tudományos háttér is valós időbe helyez egy ilyen utat.

Ha pedig űrutazás, kíváncsiak voltunk, ennyi témába vágó anyag elkészítése után Howard maga is űrturistaként hagyja-e el a sztratoszférát, ahogy erre megfelelő anyagi hozzájárulással már van lehetősége a vállalkozókedvű fanatikusoknak. – Nem, nekem nincs ilyen ambícióm, a feleségemnek, (a színészként és producerként is tevékenykedő – a szerk.) Cherylnek viszont igen. Remélhetőleg ő majd tud tenni egy ilyen utazást, de azt hiszem, ezt egyedül fogja megcsinálni – mondta nevetve a rendező.

Azt is elmesélte, hogy az Apollo 13 súlytalansági jeleneteit a Mexikói-öböl felett forgatták az amerikai légierő speciális gépén, ahol a gyors zuhanómozgások következtében 23 másodpercekre elérhető ez az állapot – az űrhajósokat is így képzik. A viccesen csak „rókázó üstökösnek” nevezett repülőn maga is órákat töltött ebben az állapotban, s ezen tapasztalataiból is kiindulva ő inkább kihagyná ezt a lehetőséget. – Nem vágyom erre, én nem az a fickó vagyok, aki űrruhát húz és megy, hanem inkább az, aki a lehető legprecízebben akarja bemutatni a dolgokat. Az én legfontosabb célom, hogy annyi ilyen érdekes történetet mutassak be a világnak, amennyit csak lehetséges – mondta Howard.

A rendező a tudományos filmgyártás kihívásairól, annak evolúciójáról is beszélt. Mint mondta, ma egyre inkább az a trend, hogy a nézők elvárják és keresik a drámát, a feszültséget, a konfliktust a tudományos témájú alkotások esetében is. Howard úgy véli, a NatGeo vezetője, Monroe ezt jól felismerve törekszik e szemlélet meghonosítására. A határvonalak elmosódását jelzi, hogy a korábban Russell Crowe főszereplésével Egy csodálatos elme címmel a Nobel-díjas John Forbes Nash matematikusról is filmet készítő rendező egy másik, Albert Einstein életét bemutató sorozatot is készít a NatGeónak. A jövő évben képernyőre kerülő, Géniusz (Genius) munkanéven futó, Walter Isaacson életrajzíró munkáiból készült alkotás a tudományos adó első olyan vállalkozása, amely nem dokumentumfilm, hanem rendes sorozat lesz, s amelyben Geoffrey Rush alakítja a híres tudóst.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.