Mindent elborít a ragacsos korrupció

Brand lett a kisrealizmus, a tragikus sorsok és az éles társadalomkritika. Indul a Román Filmhét.

Lakner Dávid
2016. 10. 11. 10:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Románia, akkor filmek: az ország lassacskán brandként tekinthet újkori művészetére, gyakorlatilag alig akad olyan év, amikor ne kerülne ismét a mozikba egy remekmű szomszédainktól. A kisrealista drámák alkotói hamar világszerte elismert rendezőkké váltak, és szinte képtelenek hibázni. Ezért is érdemes odafigyelnünk mától: 11. alkalommal is Román Filmhét az Urániában!

Tévednénk viszont, ha arra jutnánk: külvárosi panelbe szorult, elidegenedett családtagokról tudnak forgatni keleti szomszédaink, de inkább valóságismeretről, mintsem kiforrott filmművészetről tanúskodik mindez. Az olyan direktorok, mint Cristian Mungiu vagy Radu Jude bizonyítják, hogy többre képesek, a hétköznapi tapasztalatokon túl is meg tudják mutatni a társadalom mélyén munkáló feszültségeket. Utóbbi a gyermekért marakodó, csak a gyermekre nem figyelő pár története (Mindenki a mennybe megy) után az Aferimmel egészen a XIX. századi Havasalföldig merészkedett vissza.

Mungiu pedig előbb elkészítette a sokkoló 4 hónap, 3 hét, 2 napot: a lengyel események tükrében érdemes felidéznünk a rendszerváltás előtti Romániában játszódó abortusztörténet minden embertelenségét, azt, hogy mennyire irreális jobb világot várni a még nagyobb szigortól. Majd a Dombokon túlban már női szerelmet és tragikus ördögűzés-történetet kaphattunk.

A 11. Román Filmhét Mungiu legújabbjával, az Érettségivel nyit: újra ismerős dolgot látunk, a mindent elborító, ragacsos korrup­ciót, a reményt egy jobb életre nyugaton és a közben egy életre mély sebeket okozó brutális erőszakot. Erős film a Cannes-ban a legjobb rendező díját is megszerző Érettségi: miután a fiatal lányt megtámadják, apja attól tart, emiatt sem veszi majd akadálytalanul az érettségit. Így más úton próbálja biztosítani a sikeres eredményt. A korrupció azonban teljesen magával rántja.

Kedd este vendégként itt lesz a főszerepet játszó Adrian Titieni. Szerdán Cristi Puiu új filmje érkezik, a Sieranevada, míg csütörtökön egy Slavici-elbeszélés kortárs román közegbe ültetését láthatjuk (Marian Crisan: Orizont – főszerepekben Hatházi András és Bogdán Zsolt!). Puiunál már előkerül a humor is, ami szintén nem idegen a román újhullámtól: hogy ne is menjünk távolabb, a román egészségügyet célkeresztbe vevő Lazarescu úr halála című filmjére is jellemező volt, még hanem is felszabadultan nevettünk a látottakon, inkább csak kínunkban. De a román film humorára a legékesebb példa talán Silviu Purcărete 2012-es filmje, a Valahol Palilulában.

A Cannes-ban szintén versenyeztetett Sieranevadáról írta a Telegraph: egy vígjáték, ami úgy néz ki és úgy is hangzik, mint egy dráma, mégis halálosan komoly marad. A román filmet ismerve azon sem lepődhetünk meg, hogy a politikai ellentétek kiéleződése központi helyet foglal el: csak míg Porumboiu Forradalmárokjában a ’89-es történéseken vitáztak, itt már 9/11-en és a Charlie Hebdo-mészárláson is. A közel három óra ellenére intenzív élménynek ígérkezik.

És aki pedig a román filmesek által remekül művelt, minimalista családi drámát várja még, ne hagyja ki Andrei Cohn Újra otthon című művét sem péntek este.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.