– Nem viselnek a vakok általában sötét szemüveget?
– Viselnek? Sosem láttam még vak embert.
A látássérült nő válasza a '91-es Éjszaka a Földön című filmben tökéletesen példázta, mire is számíthatunk egy Jarmusch-filmtől. Hétköznapi találkozások a Föld öt különböző pontján, egyazon időben, öt taxiban. Ütközések, amik jóval hétköznapibb módon végződnek, mint Paul Haggis 2005-ös, erre a címre hallgató filmjében. Kétségkívül hatásos film a Crash is, megérdemelten kapott Oscart: csakhogy a valóságban nem csordul túl a giccs, nem mented ki az égő kocsiból ma azt a nőt, akit tegnap igazoltatás címén zaklattál. Jarmusch a mindennapok iróniájával kezelt találkozásokat mutatta be akkor, és mutatja be ma is, csak épp a taxi váltott azóta buszra.
A szókimondó direktorral új filmje, a Paterson kapcsán készítettek interjút a nagy világlapok, köztük a The Guardian és az Independent is. A dráma középpontjában egy buszvezető áll, aki szabadidejében a buszon látott momentumokat szövi dokumentarista jellegű költeményekké. Nemcsak a város, de a főhős neve is Paterson (akit amúgy Adam Driver alakít): a hallgatag sofőr szenvtelenül figyeli meg a körülötte zajló eseményeket, a buszra felpattanó vagy a busz körül megjelenő embereket. Igazi Jarmusch-hőssel állunk szemben, ahogy a Revizor is megfogalmazta.
Mint az Independenten olvassuk, Patersonban van egy kicsi Jarmusch is: többek közt egyiküket sem érintik meg a modern technika vívmányai. „Nem vagyok ellene ezeknek a dolgoknak. De azért nehezen adom meg magam” – vallotta a rendező. Valóban kint is, bent is van Jarmusch: „nincs laptopom, soha nem is volt. Nincs saját e-mail címem sem. Van iPadem, van iPhone-om, online vagyok, de ha e-mail címem is lenne, fél napokig ezt csinálnám, miközben így is küzdenem kell, hogy írjak, filmet készítsek, zenét szerezzek, olvassak és gondolkozzak.”
De közös vonásként nem csak ezt találjuk. Mielőtt befutott volna a Florida, a paradicsom (1984) és a Törvénytől sújtva (1986) című filmekkel, a Kolumbiai Egyetemen tanult, és költő szeretett volna lenni. Korábban is a versek nyújtottak menedéket számára: tinédzserként Baudelaire és Rimbaud voltak a kedvencei, míg később felfedezte magának Walt Whitmant és William Carlos Williamst is. Utóbbi egyébként a New Jersey-beli Patersonból is származik.