Képzeljük el, hogy a nem is olyan távoli jövőben a szupergazdagok és a szegények egymástól gyakorlatilag hermetikusan elzárt világban élnek, ahol a két „kaszt” közötti átjárás szinte lehetetlen. S ha mindezt levetítjük a jelen korunkra, vajon mennyire életszerű mindez? Sajnos, egyre inkább.
Ezt a félelmet lovagolja meg egy vadonatúj brazil sci-fi sorozat: a Netflix gyártásában készült, múlt hétvégén bemutatott nyolcrészes 3% egy olyan disztópiába kalauzol, amely akár valósággá is válhat, ha napjaink társadalmi folyamatait vesszük alapul.
A történet szerint az egyre durvább vagyoni szakadék odáig fajul, hogy a csúcstechnológiát uraló, a javakat birtokló három százalék fasiszta módszerekkel teljes kiszolgáltatottságban tarja az emberiség elnyomorodott 97 százalékát. Az elkülönülés pedig fizikailag is annyira látványos, hogy a szupergazdagok a The Offshore nevű (micsoda freudi utalás) szigeten élnek az Atlanti-óceánon, ahová a „nyomorultak” fiataljai csak egy módon kerülhetnek be, ha részt vesznek A folyamatként (The Process) emlegetett kiválasztási eljáráson (ami amúgy egy népességszabályozási procedúra is egyben).
Az egész olyan, mint egy nagyon durva és kiélezett, sok fordulós állásinterjú egy multicégnél, ahol mindössze percek állnak rendelkezésre teljesíteni egy-egy feladatot, azt elbukók egyből visszakerülnek a mocsokba, az utcára.
A nincstelen fiatalok közül csak a legügyesebb, a legélelmesebb három százaléknak lesz lehetősége egy „jobb” életre. A versengés, főleg ilyen kiélezett helyzetben, sejthető, mivé változtatja a kilátástalanságban tengődőket.
A Pedro Aguilera ötletéből az uruguayi születésű, de Brazíliában élő, korábban Oscarra is jelölt César Charlone rendezésében készült széria követi a kanadai sci-fi guru, Cory Doctorow lapunknak is kifejtett műfaji ars poeticáját: „A tudományos-fantasztikus irodalom nem a jövőről szól, mint inkább jelenkori félelmeink kivetítéséről egy lehetséges időbe.”
A gazdagok–szegények témakörének feldolgozása, akár allegória szinten is, ugyanakkor nem előzmény nélküli. Akad jó pár film, akár a közelmúltból is, amely így vagy úgy, de feszegette a tehetős, a javakat és az erőforrásokat kizárólagosan kisajátító maroknyi kisebbség nincstelenek feletti (rém)uralmának kérdéseit.