Harry Potter nélkül is működik a varázslat

A történet sokkal inkább tud működni így, hogy végre nem egy kész regényt kellett adaptálni.

Lakner Dávid
2016. 11. 17. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Működött a varázslat. Mostanra jutottunk el odáig, hogy a Harry Potter-világ bővülése valóban kézzel foghatóvá vált: megérkezett a mozikba az első előzményfilm, a Legendás állatok és megfigyelésük. Közben a nyolcadik Potter-sztori is elkészült, igaz, színdarab formájában, és már magyar fordításban kapható: mondhatjuk így, hogy a széria lassacskán egy újabb szintre emelkedik. A számtalan könyvet, nem hivatalos sztorit, karaktert megért Star Wars-világ persze még mindig hatalmasabb, de idő kérdése minden. És elvégre itt J. K. Rowlingra hárul főként a feladat, hogy univerzumát bővítse, annak határait térben is időben is feszegesse. Élénk fantáziája továbbra sem hagyta cserben őt.

A Legendás állatok és megfigyelésük tankönyvet Harry Potterék használták a sorozatban, hogy aztán J. K. Rowling a fiktív művet a valóságban is megírja. Két aprócska kis kötet született, egyik ez volt, míg a másik A kviddics évszázadai: a könyvek magyar fordításban is megjelentek aztán. A szerzői jogokról Rowling egy alapítvány javára lemondott, de persze világát ettől még nem engedte: a filmváltozat forgatókönyvét is ő maga jegyzi. Volt is vele munkája bőven, hiszen eredetileg tényleg tankönyvet, nem pedig regényt írt: bár a fiktív művet jegyző Göthe Salmander kalandos életéről értesülhettünk, ilyen részletességgel nem hallhattunk még róla.

A filmet egy spin-off széria első részének szánják, J. K. Rowling már meg is említette: öt rész érkezhet összesen. Szükség is lesz erre, hiszen karakterek szempontjából nagyon az elején járunk még. Mondhatni, egyedül Salmanderről tudunk meg többet is, értesülünk múltjának egyes részleteiről. Olyan érzésünk támadhat, mint a Star Wars legutóbbi epizódja, Az ébredő Erő esetében: itt-ott elejtenek egy morzsát, hogy több van a szereplőben, de a karakter egyelőre csak ígéret marad. Annak viszont tökéletes a láthatóan sebeket hordozó, visszahúzódó Salmander alakja, aki egyik pillanatban még egy szétszórtabb figurának tűnik, hogy aztán váratlanul akcióhőssé avanzsáljon. De hát maga Harry Potter is ilyen volt, nem?

A karakterhasonlóságok néha azért már zavaróak: mintha női főhősünkből is egy új Hermionét építenének fel. Előbb már-már idegőrlő Katherine Waterston karakterének fontoskodása, rendőrködése, hogy aztán fokozatosan jusson közel a nézők szívéhez. Szinte már látjuk a szemünk előtt, ahogy a harmadik részben már ő maga fog törvényt szegni társai elismerő-csodálkozó pillantásai mellett. Waterston ugyanakkor beleadhatna többet is, ahogy Eddie Redmayne sem hozza azt a szintet, mint Stephen Hawking megformálásakor (A mindenség elmélete). Ugyanazt az egy arcát adja így többnyire: félrebillenti a fejét, kedvesen mosolyog, de érezteti azért, hogy tudna többet is.

 

A Potter-széria előtt hetven évvel játszódó történet viszont sokkal inkább tud működni így, hogy végre nem egy kész regényt kellett adaptálni: az író újra elengedhette magát, és már filmben gondolkozva szőhette a cselekmény szálát. Szükség is volt erre: a Harry Potter-sorozatnál időnként azért fájóak voltak a kihagyások, a rajongó rendre azt nézte, mi maradt megint ki, hogy lesz így érthető az egész. A varázs, lám, Potterék nélkül is működik az előzményfilmben: olyanokat ismerhetünk meg ráadásul (Salmander mellett a főgonosz Grindelwaldot, Voldemort nagy elődjét, valamint beszélnek egy Lestrange-rokonról is), akikről eddig csak hallomásból tudtunk.

David Yates rendezőtől pedig már megszokhattuk a sötétebb tónust: míg a Potter-sorozat első két részéből még Chris Columbus készített családi filmet, addig a harmadiktól már egy nyomasztóbb világba csöppenhettünk. Főként köszönhető volt ez a harmadikat rendező Alfonso Cuarónnak, és az ötödiktől beszálló Yatesnek. A mágikus hangulathoz szükség is van erre, és talán most csúcsosodik ez ki: a varázsképességét elfojtani már nem tudó kislánynak rontó nő konkrét horrorjelenetet hoz vér és explicit erőszak nélkül.

Jó lesz ez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.