Hasít Németországban a menekültkomédia

Több mint húszmillió dollár folyt be a Welcome to the Hartmannsból.

Lakner Dávid
2016. 11. 28. 19:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legnépszerűbb hazai film lett az idén Németországban a menekültkrízist középpontba helyező vígjáték, a Welcome to the Hartmanns (Willkommen bei den Hartmanns) – számolt be róla a The Guardian. A filmben egy jól szituált nő, Angelika (Senta Berger) dönt úgy, hogy befogad egy afrikai menekültet (Eric Kabongo), amely elhatározás aztán nem várt változásokat hoz az életében.

A Willkommen bei den Hartmanns a Hollywood Reporter szerint már húszmilliós bevételnél jár Németországban. A másik legnépszerűbb német nyelvű film az idén a Der Geilste Tag (The Most Beautiful Day – A legcsodálatosabb nap) lett.

A filmet Senta Berger és Michael Verhoeven filmrendező fia, Simon Verhoeven készítette. (Akinek semmi köze az Elemi ösztön holland rendezőjéhez, Paul Verhoevenhez.) A 44 éves direktor még nem tett le sokat az asztalra: legutóbbi filmje, a Friend Request a parajelenséges horrorok világát ötvözte a modern technológia ember ellen fordulásával. (A film nonszensz története szerint az ismerősök nélküli rejtélyes lányt rázza le hősnőnk, mire barátait elkezdik mészárolni, a gyilkosságokról az ő nevében posztolva videókat a Facebookra.) Persze Németországban minden lehetséges: a nácikkal szembeszálló Sophie Schollról például a Hangyák a gatyában rendezője, Marc Rothemund készített kiváló filmet.

A menekültvígjátékról szóló kritikák viszont megosztottak voltak: a Die Zeitnek író Moritz von Uslar szerint például egy ilyen alapanyagból nem csupán egy korrekt, de briliáns, őrült, provokatív és a szó jó értelmében inkorrekt filmet kellett volna készíteni. A mozi ráadásul talán egy kicsit túl is tolja az optimizmust, a főhőssé váló menekültkaraktert túlidealizálva. A filmben Hartmannék még konfliktusba is keverednek a keresztet viselő, lengyel nevű szomszédaikkal, a család lányát, Sophie-t pedig egy taxisofőr kezdi üldözni, miután úgy véli, hogy egy, a kölnihez hasonló szexuális zaklatástól mentette meg. Az apró történetmorzsák leginkább olyasminek tűnnek, amiken Jan Böhmermann sokak által komolyan vett Willkommenskultur-paródiája élcelődött.

A nigériai Diallo mintha csak eszközként jelenne meg, hogy általa megoldódjanak a német családi viták: a film egy pontján például Angelika férje arról beszél, „elég, hogy Merkel asszony a teljes harmadik világot meghívja az országunkba, mi magunk nem fogunk ugyanígy tenni az otthonunkkal”. A film vége természetesen happy end, Diallónak még tartózkodási engedélyt is sikerül kapnia Németországban. Ide Németországon belül egyébként a nigériai menedékkérők nyolc százalékába tartozik, szemben az engedélyt nem kapók tömegeivel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.