Nehéz erőteljesebb nyitójelenetet elképzelni egy filmhez, mint egy fiú éhhalálát. A fiú, Szaita, Kobe város vasútállomásán ül a földön, hátát magatehetetlenül egy oszlopnak támasztva. A járókelők többsége rettenettel kerüli el, de valaki lerak mellé a földre némi élelmet. De Szaita ekkor már halott. A távolból egy a mamáját kereső gyermek sírása hallik, Szaita teste pedig eldől a kövezeten. Miközben egy munkás a holttestet vizsgálja át használható (ellopható) ingóságok után kutatva, a fiú zsebében egy cukorkás bádogdobozra bukkan. Mit sem ér e semmiség számára, így elhajítja a dobozt, amelyből egyszerre csak elődereng a fiú húga, Szecukó lelke. A két testvér túlvilági alakja egyesül, és ketten mesélik el a testvérpár életének utolsó néhány tragikus hónapját, a II. világháború végén.
Noszaka Akijuki 1967-ben jelentette meg a Szenjánosbogarak sírja című, részben önéletrajzi novelláját, amely az elsők között próbálta megjeleníteni a japán emberek háborús szenvedéseit, akik az amerikai bombázások, élelmiszerhiány és elnyomás közepette próbáltak életben maradni a háború végső időszakában. Noszaka maga is Kobéban élt befogadó szülőknél, és két húga is éhen halt a háború alatt. A novellát általános elismerés fogadta, a szerzőt pedig elhalmozták megfilmesítési ajánlatokkal. Ő azonban az összes élő szereplős adaptációt visszautasította, mondván, „lehetetlen lett volna megjeleníteni a történet elengedhetetlen háttereként szolgáló meddő, felperzselt földet”. Az író azt is kétségbe vonta, hogy gyerekszereplők meggyőzően volnának képesek alakítani a két éhhalállal harcoló (és elbukó) testvér alakját.
Aztán Takahata Iszao rendező egy rajzfilm látványterveivel kereste meg, Noszaka pedig lenyűgözőnek találta a storyboardokat. Az író ezután már azt nyilatkozta, hogy elképzelni sem tud semmilyen más módszert novellájának filmre vitelére, csak az animét (ez a rajzfilm általános elnevezése Japánban). Takahata különleges háborús drámát készített. Saját elmondása szerint azt próbálta megjeleníteni, hogy a kis gyerekek a legnagyobb szenvedések közepette is képesek voltak időnként jól érezni magukat. A rendező értelmezésében a legtöbb háborús film, legyen az élő szereplős vagy animált, a gyerekeket alacsonyabb rendű szereplőkként kezelte. A háborúzó felnőttek világában nekik általában csak kiegészítő szerep jut, a történetbe nem tudnak érdemben beavatkozni. Takahata a Szentjánosbogarak sírjával ezt a felfogást akarta megtörni azzal, hogy a testvérpár nem mindig úgy viselkedik, ahogy a külső körülmények kényszerítő szorításában magától értetődő lenne.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!