Múlt hét csütörtökön mutatták be a mozikban a #Jézus – Apám nevében című magyar filmet. A kis költségvetésű, állami támogatás nélkül készült produkció merész vállalkozás volt: Krisztus történetét az internet, a mobiltelefonok és az automata fegyverek korába helyezte. Roczó-Nagy Zoltán forgatókönyvíró-rendező az evangéliumok szöveghű feldolgozását végezte el, ám sajnos a passió modernizálása teljesen következetlen maradt. Hiába egyértelmű az üzenet, hogy Jézust a modern korban is meghallhatjuk, a megvalósításnak köszönhetően a film jobban emlékeztet egy sci-fire, mint a kereszténység legfontosabb történetére. Ezzel pedig tökéletesen elvész a mondanivaló. Kicsit szigorúbban fogalmazva, akár még blaszfémikusnak is tarthatjuk az alkotást.
Nem könnyű Jézus életét filmvászonra vinni. Ennek ellenére a mozgókép kezdetei óta próbálkoznak vele a rendezők. Több felejthetetlen mű mellett rengeteg giccsbe hajló, üres feldolgozás született, és természetesen számtalan botrányos alkotást is bemutattak. Volt, amikor egy-egy premier elleni tiltakozás erőszakos cselekedetre sarkallta a hívőket, még bombát is robbantottak Jézus filmes megjelenítése miatt, jó pár mű pedig egyes országokban a mai napig tiltólistán van.
A francia Pathé stúdió 1902 és 1905 között készítette el a Jézus Krisztus élete és szenvedéstörténete című rövid jelenetekből álló produkcióját, amely inkább volt művészi tabló, mint hagyományos értelemben vett film. A korai mű felhasználta az alig néhány éves médium minden újdonságát: a látványra és a speciális effektekre koncentrálva mutatta be Jézus életét.
Cecil B. DeMille alkotása, az 1927-es Királyok királya már egészen másként nyúlt Krisztus életéhez, a mű a némafilmkorszak legjelentősebb Jézus-filmje volt. A két és fél órás, monumentális filmeposzt az amerikai filmintézet később a leginspirálóbb filmek százas listájára is felvette. Igaz, már ez is kavart egy kisebb botrányt, ám ez nem Krisztus ábrázolásával, hanem a forgatókönyv plágiumvádjaival függött össze.
Minden idők egyik legszebb bibliai témájú filmje Pier Paolo Pasolini Máté evangéliuma című alkotása. Az ellentmondásos megítélésű rendező, aki magánélete, politikai nézetei és művészete miatt folyamatosan a támadások kereszttüzében állt, egy neorealista dráma és egy éteri vízió tökéletes keverékét alkotta meg. A baloldali, homoszexualitását nyíltan vállaló művész filmjét egyöntetű elismerés fogadta, a Vatikán által összeállított filmes listán is előkelő helyet foglal el. Pasolini Jézus szerepére egy tizenkilenc éves katalán színészt választott, aki később alig tűnt fel filmen, ez a szerepe azonban példaértékűnek bizonyult a Jézus-ábrázolások sorában.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!