Jézus mobiltelefonon üzen nekünk?

Tiltólista, robbantás, blaszfémia – a Krisztus életéről készült filmek sokszor okoztak közfelháborodást.

Ficsor Benedek
2017. 01. 18. 7:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt hét csütörtökön mutatták be a mozikban a #Jézus – Apám nevében című magyar filmet. A kis költségvetésű, állami támogatás nélkül készült produkció merész vállalkozás volt: Krisztus történetét az internet, a mobiltelefonok és az automata fegyverek korába helyezte. Roczó-Nagy Zoltán forgatókönyvíró-rendező az evangéliumok szöveghű feldolgozását végezte el, ám sajnos a passió modernizálása teljesen következetlen maradt. Hiába egyértelmű az üzenet, hogy Jézust a modern korban is meghallhatjuk, a megvalósításnak köszönhetően a film jobban emlékeztet egy sci-fire, mint a kereszténység legfontosabb történetére. Ezzel pedig tökéletesen elvész a mondanivaló. Kicsit szigorúbban fogalmazva, akár még blaszfémikusnak is tarthatjuk az alkotást.

Nem könnyű Jézus életét filmvászonra vinni. Ennek ellenére a mozgókép kezdetei óta próbálkoznak vele a rendezők. Több felejthetetlen mű mellett rengeteg giccsbe hajló, üres feldolgozás született, és természetesen számtalan botrányos alkotást is bemutattak. Volt, amikor egy-egy premier elleni tiltakozás erőszakos cselekedetre sarkallta a hívőket, még bombát is robbantottak Jézus filmes megjelenítése miatt, jó pár mű pedig egyes országokban a mai napig tiltólistán van.

A francia Pathé stúdió 1902 és 1905 között készítette el a Jézus Krisztus élete és szenvedéstörténete című rövid jelenetekből álló produkcióját, amely inkább volt művészi tabló, mint hagyományos értelemben vett film. A korai mű felhasználta az alig néhány éves médium minden újdonságát: a látványra és a speciális effektekre koncentrálva mutatta be Jézus életét.

Cecil B. DeMille alkotása, az 1927-es Királyok királya már egészen másként nyúlt Krisztus életéhez, a mű a némafilmkorszak legjelentősebb Jézus-filmje volt. A két és fél órás, monumentális filmeposzt az amerikai filmintézet később a leginspirálóbb filmek százas listájára is felvette. Igaz, már ez is kavart egy kisebb botrányt, ám ez nem Krisztus ábrázolásával, hanem a forgatókönyv plágiumvádjaival függött össze.

Minden idők egyik legszebb bibliai témájú filmje Pier Paolo Pasolini Máté evangéliuma című alkotása. Az ellentmondásos megítélésű rendező, aki magánélete, politikai nézetei és művészete miatt folyamatosan a támadások kereszttüzében állt, egy neorealista dráma és egy éteri vízió tökéletes keverékét alkotta meg. A baloldali, homoszexualitását nyíltan vállaló művész filmjét egyöntetű elismerés fogadta, a Vatikán által összeállított filmes listán is előkelő helyet foglal el. Pasolini Jézus szerepére egy tizenkilenc éves katalán színészt választott, aki később alig tűnt fel filmen, ez a szerepe azonban példaértékűnek bizonyult a Jézus-ábrázolások sorában.

Egy évvel Pasolini remekműve után mutatták be George Stevens A világ legszebb története című munkáját, amely az olasz rendező húsbamaróan valóságos, mégis megfoghatatlanul angyali ábrázolásmódja helyett a monumentalitásra, és a sztárokra helyezte a hangsúlyt. Jézust Max von Sydow személyesítette meg, mellette pedig olyan színészek bukkantak fel, mint Charlton Heston, Telly Savalas, Martin Landau és José Ferrer. De ez sem segített a filmen, amely még a gyártási költségeit sem hozta vissza, és a kritikusok is jórészt lehúzták.

Nem úgy az 1973-ban bemutatott Jézus Krisztus Szupersztárt. Az Andrew Lloyd Webber és Tim Rice rock operájából írt film hatalmas sikert aratott, és sokan az egyik legjelentősebb Jézus-filmnek tartják. A sors iróniája, hogy Krisztust az Ted Neeley játszotta, aki eredetileg Júdás szerepére jelentkezett a válogatáson.

Jézus megjelenítéséből az első igazán komoly botrány a Monty Python brit komikus csapat alkotása, a Brian élete kapcsán kerekedett. A film – amely a Beatles-tag George Harrison jelentős anyagi támogatásával készülhetett el – egy Jézussal egy napon született gyermek, Brian útját követi végig a jászoltól a kereszthalálig. A történetet természetesen azonnal blaszfémiával vádolták, és több országban betiltották, köztük például Norvégiában is. Ez utóbbiból a svéd filmforgalmazók nyertek a legtöbbet, hiszen úgy reklámozhatták a Brian életét, hogy „ez a film annyira vicces, hogy Norvégiában be is tiltották”. Kevésbé vicces, hogy a tiltások néhány országban a mai napig érvényben vannak.

A Monty Python-botránynál sokkal hevesebb indulatokat váltott ki Martin Scorsese filmje, a Krisztus utolsó megkísértése. A műben Jézus (Willem Dafoe) testi lényként jelenik meg, aki kétségbeesetten küzd az emberi vágyaival, a kereszten arról álmodik, hogy családot alapít Mária Magdolnával. Kettejük szexjelenete okozta a legnagyobb felháborodást. Egy fundamentalista keresztény szervezet tagjai bombát robbantottak a film egy párizsi vetítése alatt, 13 embert megsebesítve ezzel.

Mel Gibson 2004-ben bemutatott epikus alkotása, A passió sem maradt visszhangtalan. Az ausztrál színész-rendezőt azonban nem blaszfémia, hanem a film állítólagos antiszemitizmusa miatt támadták. Ráadásul a Krisztus szenvedését bemutató alkotás naturalizmusa sem talált mindenkinél kedvező fogadtatásra, Gibsont a kegyetlenül véres jelenetek miatt is bírálták, A passió a támadások ellenére komoly siker lett.

A fenti sorba kizárólag az aktualitása miatt illeszthető a #Jézus – Apám nevében. A legtöbbször az iskolai színjátszókörök színvonalán teljesítő mű az alkotók minden tiszteletreméltó igyekezete ellenére is tökéletes félreértése az evangéliumi üzenet modernizálásának. Nem lett volna baj, ha a forgatás előtt megnézik mondjuk a Jesus of Montreal (Montréali Jézus) című 1989-es kanadai filmet, amely minden ellentmondásossága ellenére is átélhető módon és hitelesen helyezte át a passiótörténetet a modern korba. Attól ugyanis még nem lesz korszerű Jézus üzenete, hogy egy mobiltelefonon keresztül közvetíti azt a hívőknek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.