Különös alkotás lett az Életem Cukkiniként, hirtelen nagyon hasonló filmet sem tudnék említeni. A svájci Claude Barras leginkább animációs rövidfilmeket jegyzett korábban, és valójában első egész estés alkotása is alig több hatvan percnél. Igaz, a korábbi háromperceseknél ez sokkal-sokkal hosszabb: kérdés volt, az író-direktor hogy birkózik meg a hosszabb formátummal. Az elején rögtön érdemes is megemlíteni: a rövidfilmes múlt nagyon érződik, az Életem Cukkiniként sokszor olyan, mintha csak több szkeccsből lett volna összerakva. A jelenetekből építkező film szétesőnek közel sem nevezhető, a főszál jól össze tudja fogni az egészet, ugyanakkor a barkácsjelleg így is kiütközik az alkotáson.
Ám ez szemernyit sem von le a film erényeiből. Az Életem Cukkiniként kényelmetlen, szokatlan alkotás. Sem a gyerekeket megcélzó, tanító szándékú, cukorfalat mesék közé nem illik, sem a rideg valóságra rámutatni akaró, korhatáros művek közé. Pont ezért beszélhetünk bátor filmről: gyakorlatilag a kicsik szemszögéből mutatja be egy gyermekotthon hétköznapjait, s ad számot mindazon borzalmakról, amelyeket az ottaniaknak át kellett élniük. Már a nyitójelenet is roppant erős a részeges anyja elől a padláson elrejtőző fiúval. Aztán hirtelen már az otthonban is vagyunk: az édesanya meghalt, a kisfiú, Icare pedig az új hellyel ismerkedik. Azaz nem is Icare, Cukkini (franciául Courgette): merthogy a gyerek mindenkivel így hívatja magát, ahogy az édesanyja is szólította.
S közben egy nála maradt sörösdobozt szorongat, ám többet nem tudunk meg annál, amennyi az otthon ifjú lakóinak látható. Nagyjából az ő perspektívájukból szemlélünk mindent: a kegyetlen, pénzéhes rokont, aki támogatásért fogadná be az otthonba került kislányt. A kábítószerfüggő szülőt, akitől szeretetet nem, csak mp3-lejátszót kap postán a frusztrációját bandavezérségbe fojtani próbáló fiú. Az alkoholista anyát, aki elképesztő dühvel közelít a padlás felé.
Nem pszichologizál feleslegesen a film, s az így bennünk keletkező hiányérzetből épít valóságközeliséget. Nem tudjuk, a kislány miként küzd meg a szülei borzalmas halála után őt kínzó démonokkal: sőt mintha ezek nem is léteznének, viccelődni látjuk többször. A kisfiúról is inkább gondolnánk elsőre, hogy a nem túl szerető anyja által kapott különös becenévtől szabadulna: ő azonban őrizgeti mint a múltból szinte egyetlenként megmaradt, különös köteléket.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!