Higgyék el, az elfojtások olykor nagyon jól jönnek, nem szerencsés mindent rázúdítani a környezetre – mondogatta előszeretettel az ELTE-bölcsészkar egyik népszerű tanársegéde, a diákok kedvence. A szokatlan jó tanács többek közt Freud kapcsán merült fel, a hallgatók pedig természetesen másban, a fájdalmak kibeszélésének és felszínre kerülésének erejében hittek. Nem a fájó pontok elkerülését segítő figyelmeztetésben (trigger warning), hanem a pszichoanalízis felemelő erejében. Hiába az elfojtás, ha a múltbeli tragédia egész életünket mérgezi meg, rávetül minden apró rezdülésünkre, viselkedésünkre, arra, ahogy más emberekkel és saját magunkkal bánunk. Ami nem öl meg kívül, megölhet belül – ezt pedig senki nem tudhatja jobban, mint Lee Chandler (Casey Affleck), A régi város (Manchester by the Sea) főhőse. Neki legalábbis akadhat sejtése a pokol azon mélységeiről, amikhez nekünk hozzáférésünk sem lehet, amiket csak elképzelni tudunk. Bár sokáig képben volt, Matt Damon helyett végül Ben Affleck öccse kaphatta a szótlan bostoni gondnok szerepét. A régi város indulásakor kétségek közt őrlődhetünk. A civilben nők zaklatásával vádolt filmsztár egykedvűen hallgatja, ahogy szexuális frusztrációjukat rajta vezetnék le a vízvezeték-szerelőt riasztó háziasszonyok. Afflecktől sem látunk többet a szigorúan összevont szemöldökökön túl, s máris a színész Oscar-díjának örülni képtelen Brie Larson vagyunk, aki a színpadon állva még megtapsolni sem hajlandó a filmsztárt.
Nem adja könnyen magát a film, viszont ahogy haladunk előre a történetben, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá a találó magyar címfordítás, s fedezzük fel az alkotás rejtett értékeit. És valóban: az ürességet nem könnyű színészileg megfogni, az élőhalottként fel-alá járkálás könnyedén unalomba fulladhat. „Ő Lee Chandler, az a Lee Chandler?” – kérdezgetik folyamatosan a bátyja halála után régi városába visszatérő férfiról, mi pedig már sejtjük, hogy mégsem Affleck karakterét felejtették el megírni. Furcsa is lenne mindez a legjobb színészi és eredeti forgatókönyvírói Oscar-díj fényében, de persze érdemtelenül elnyert elismeréseket láthattunk már bőven. A régi város kapcsán viszont ilyesmiről nem beszélhetünk: itt értelme van a visszafogott játéknak és a lassú építkezésnek. Az időben ugrálva, apró bevillanások képében derül lassan ki, miféle traumát is kell viselnie a saját világába veszett főhősnek, a film közepén pedig váratlanul meg is mutatnak mindent, hogy a nyugodt szemlélődés a sokknak adja át helyét.