Vidám nótázás közepette keltegetjük a kígyótojást

A XIX. századi Havasalföld és napjaink családi drámája után a ’30-as éveket mutatja be Radu Jude.

Lakner Dávid
2017. 03. 04. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszünk a Kígyótojás végéről az unott, közönyös, egymásba olvadó szürke arctömegre, s a félelmetes várakozásra, mi lesz, ha megszületnek a gyermekeik is? Bergman húszas években játszódó filmjét nézve már tisztában voltunk vele, miként fogadják majd, hogy szüleik életének romjain számukra már a remény sem maradt. S azt, hogy emiatt elönti őket a végtelen frusztráció, keserűség, a vágy mindennek a ledöntésére. Éreztük, hogy a szörnyeteg tényleg régóta ott bujkált, s csak várt a megszületésre. De nézzünk csak bele egy pillanatra most a Sebhelyes szívekbe Radu Jude-tól. Nézzük, a harmincas évek közepének Romániájában játszódó mű kórházban fekvő szereplői mennyire önfeledtek, lelkesek, dalolják a zsidóellenes indulókat, s mondják, hogy ők nem is antiszemiták, azazhogy csak politikai-gazdasági szempontból azok. „Olvastad, Cioran mit írt Hitlerről?” – kérdezi az egyik. „Olvasd csak fel, s ezt nem abban a béna gárdista újságban hozták le, erre érdemes figyelni!” „Én azért vagyok hitlerista, mert...” – halljuk már a román-francia filozófus szövegét.

A kortárs román dráma Mungiu utáni legismertebb alakja, Radu Jude ismét más irányba mozdult el, ismét teljesen másfajta filmet készített az eddigieknél. A Mindenki a mennybe megy kisrealista drámája után az Aferim! a XIX. századi Havasalföldig vitt vissza, mégis hasonló problémákat felvetve, mint Mungiu a legutóbbi Érettségiben. A román mindennapok benne éppúgy megelevenedtek, mint Radu Muntean vagy épp Corneliu Porumboiu filmjeiben. A hárítás, hogy én úgysem befolyásolhatom a gépezetet, s ezért nem is gond, ha elkövetem ugyanazokat a bűnöket, örök.

A Sebhelyes szívek (Scarred Hearts) másféle alkotás már, két és fél órájában az Aferim! és a Mindenki a mennybe megy közé eső korszakot, a vészjósló harmincas éveket tárja elénk. Főhőse (Lucian Teodor Rus) csonttuberkolózissal kerül kórházba, ahol a kezdettől azzal hitegetik, hogy csak apró gondról van szó, hamarosan rendbe fog jönni. Gipszbe teszik, várakoznak, majd csodálkoznak, hogy alatta csak elgennyesedett a seb, de tovább bátorítanak: ez nem is olyan, mintha valami teljesen más, valami sokkal komolyabb lenne

A kórházbeli alakok pedig lelkesen vitáznak antiszemitizmusról, a német–francia ellentét mibenlétéről, tesznek hitet előbb a hitlerizmus mellett, majd játsszák el gúnyosan a diktátort, amint magából kifordulva üvölt tömegek előtt. Mintha csak játék lenne az egész, az élet, az elnyomás s a néplélekbe betaláló Führerről való okfejtés. Hallottam, hogy valaki azt kiáltja az utcán, halál a zsidókra, s nem értettem – mondja hősünk barátnőjének, aki a kórházban tetszik meg neki. Nem értette, hogy lehet, hogy ilyen komoly dologról, mint a halál, csak olyan egyszerűen üvöltözzenek az utcán, és fel se tűnjön senkinek, menjen mindenki tovább a dolgára. „Ha azt kiáltozná, halál a borzokra, biztos mindenki döbbenten nézne rá” – halljuk.

A költői vénával megáldott, bohém fiatal sztorija Max Blecher történetén, művészetén alapszik, s közben folyamatosan megszakítják a filmet a szerző sorai, melyek fejezetszerűen tagolják részekre az alkotást. Érzésekről olvashatunk a vásznon, amelyeket a főhőshöz kötünk, a fiúhoz, aki érzékenyen szemléli a körülötte növekvő, lelkesen gajdoló borzalmat. Miközben a környezet már forrong, miket írtak Hitlerről, ő még mindig azon vitázik barátnőjével, Minulescu a jobb költő, vagy Bacovia. Egy vidám jelenet váratlanul erőszakos összetűzéssé fajul, a forradalmi dalok önfeledt éneklése egyik percről a másikra válthat sokkal súlyosabbra.

„Álmodom, s szinte nem vagyok, elvesztem, mim nem volt soha, / És elkezdtem haldokolni, mielőtt még éltem volna” – írta még Pessoa alig néhány évvel korábban, 1929-ben az Itt, a széles parton, némán kezdetű versében, s ezt érezhetjük a Sebhelyes szívek közben is. A lassan csordogáló film ezúttal ugyanakkor kevésbé intenzív, letaglózó, mint a rendező legjobbja, a Mindenki a mennybe megy volt, éppúgy, ahogy Serban Pavlu is kevésbé nyújt emlékezetes alakítást itt az orvos, mint öt éve a frusztrált volt férj szerepében. Viszont fontos, sokat nyújtó alkotás, melyet csütörtök este a Budapesti Román Kulturális Intézet mutatott be a Frankofón Filmnapok keretében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.