Amikor az érzelmek kihűlnek, beindul a játszmázás

Fájdalmasan pontosan szól egy kapcsolat megromlásáról Joachim Lafosse filmje, a Rég nem szerelem.

Lakner Dávid
2017. 04. 27. 16:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóval többet árul el Joachim Lafosse új filmjének az eredeti, mintsem az angol vagy a magyar címe. A Rég nem szerelemnél, illetve az After Love-nál (Szerelem után) többet mond a pár gazdasági kötődéseiről szóló L’économie du couple (A pár gazdasága). És beszédes ez a cím a kapcsolattal való gazdálkodást, az együttélés, az otthon és a valamikori közösség beárazását illetően is. – Számos felújítást végeztem a házon, több illet, mint a pénz harmada. – Igen, de a számlákat én fizetem, a házra a pénzt pedig az anyám adta. – Mert megkaptál csak úgy mindent, és azt amúgy is nekünk, a családnak, a lányainknak adta. – Nagyjából ennyi marad az egykor létező szerelem után otthonból, közös tervezésből, mindabból, ami valaha a boldogságot jelentette. És ahogy az erős érzelmi kötődés az ellentétére vált, úgy lesz a szülői segítség is a kapcsolat megmérgezője, a házon végzett felújítás a másik makacs büszkeségének forrása.

Marie és Boris (Bérénice Bejo és Cédric Kahn) tizenöt évnyi kapcsolatának gyümölcse két lányuk, akikhez mindketten a végsőkig ragaszkodnak. Köztük viszont már mindennek vége, így a különköltözést tervezik, a láthatást pedig már fel is osztották maguk között. Azazhogy az anya osztotta; az apa persze mindig olyankor jelenik meg, amikor épp nem az „ő ideje” lenne. És az apró játszmák már kezdődnek is. Miért nem vetted meg neki a cipőt, amit ígértél? És a lányoknak: édesanyátoktól hallottátok, hogy nincs pénzem?

Csalóka lehet a Rég nem szerelem címe: jóval a kapcsolat kihűlése után az érzelmek szűnését, az egymással szembeni közömbösséget várnánk. Lafosse párja a már épp nem szerelem állapotában van, aminek fájdalmas valódiságát az adja meg, hogy később sem szembesülünk valami nagy drámával, ami végleg eldöntötte korábban a kapcsolatukat. – Ha elég érettek vagyunk, elfogadjuk, hogy a kapcsolat egy idő után mássá alakul – mondja Marie édesanyja (Marthe Keller). Ezzel utalva korunk egyik fő kapcsolatmérgezőjére: az időre, annak felismerésére, hogy az egész már nem lesz ugyanaz, mint az elején. Tényleg csak ennyi lenne, és ha belátnánk, hogy nem lehet másként, együtt tudnánk maradni? Vagy Marie-nak van igaza, aki azzal vág vissza anyjának, hogy az ő gyerekei nem fognak egymást gyűlölő szülők mellett felnőni? Az együtt maradó nagypapák-nagymamák után jönnek az ő hibáiktól rettegő szülők, akik inkább a válást választják. S mi lesz az ő gyerekeikkel? Inkább el sem köteleződnek, mert félnek, hogy úgyis ez lesz a vége?

Marie és Boris sajnos nem tudtak jól gazdálkodni azzal, amit kapcsolatuk során üggyel-bajjal felépítettek, így maradt a szenvedés: mi volt az enyém, mi a tiéd, kik azok, akik örök köteléket képeznek? Lehet-e minden, amit valaha a másikért beletettek a kapcsolatba, a másikkal szembeni igazságuk forrása? – kérdezhetjük külső szemlélőként naivan, miközben a választ akár saját életünkből is ismerjük jól. A francia rendező képes ezeket a felismeréseket és helyzeteket hitelessé és átélhetővé tenni, és ez teszi igazán fájdalmasan igazzá és fontossá filmjét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.