– Legnagyobb sikerét, a Moszkva teret személyes élmények alapján készítette el. Új művéről, az 1945-ről ez biztosan nem mondható el. Hogy jött az ötlet, hogy fekete-fehér történelmi filmet készítsen?
– Egy történelmi film mindig nagy vágya a rendezőknek, pláne, ha fekete-fehér. Mielőtt filmes lettem, fényképezéssel foglalkoztam, már gyerekkoromban rengeteg régi fotót és üvegnegatívot nézegettem. Leginkább archív fotók ihlették a film atmoszféráját. Csodás feladat visszaforgatni az idő kerekét. Az 1945 című film irodalmi adaptáció. Akkor olvastam Szántó T. Gábor novelláját, amikor megjelent, majd hosszú évek során közösen írtuk a forgatókönyvet. Hosszú idő volt megírni, mára már abszolút a saját történetemnek érzem. Gábor már sokszor letett róla, azt mondta, ebből sosem lesz film, de mindig azt válaszoltam: annyit dolgoztunk rajta, egyszer biztos leforgatjuk!
– És az adott történethez, korszakhoz hogy találtak el?
– Hiteles dokumentumok, archív fotók, illetve levéltári források alapján igyekeztünk feltárni a kort, de a filmünk természetesen teljesen fikciós történet, melynek szerkezete nagyon hasonlít egy antik drámára: tér, idő, cselekmény hármas egysége itt is érvényesül. Éppen ezért sokat gondolkodtunk, milyen irányba induljunk, a színház vagy a film felé. Végül a mozi győzött. A történet egy faluban játszódik, de szétszórva, több helyszínen – pályaudvaron, főtéren, templomban. Emiatt nehéz lett volna színpadon előadni. Nagyon feszes ritmusú sztori, alig pár óra leforgása alatt játszódik, mindez erős karakterrajzokkal. Minél árnyaltabban akartuk a falu közösségét bemutatni. Abban végig biztos voltam, hogy ezt a filmet fekete-fehérben kell leforgatni. 1945 a gyász éve számomra, nem pedig a felszabadulásé. Mi az iskolában még „felszabadulásként” tanultunk, miközben tudjuk, totális diktatúra jött néhány évvel utána. A háború hiába ért véget, az igazi gyász ekkor kezdődik. Bár itt voltak ekkor már a szovjet csapatok, még nem alakult ki az egypártrendszer. Korabeli játékfilmek, az Ének a búzamezőkről és a Valahol Európában is hatással voltak ránk a felkészülési szakaszban. Pont azt kutattuk, ami a két diktatúra között történt. Lehetett volna-e jobb választása akkor ennek az országnak? Miért nem maradhatott végül a demokrácia? Miért nem volt reflektív múltfeldolgozás? A kommunizmus nem volt képes és nem is akart a holokauszt kérdésével foglalkozni jó ideig. Kétségtelen, nagyon rövid idő alatt történtek akkoriban a politikai események. Nyilván mi sem tendenciákat akartunk ábrázolni az 1945-ben, sokkal inkább a korabeli hangulatot megragadni. Hitelesen megeleveníteni az akkori társadalmat: az ártatlantól a kollaboránsig, a bűnöstől az áldozatig.