Mi a közös a szerelemre éhes nőben és az osztrák vadászban?

Górcső alatt Ulrich Seidl új alkotása, a Szafari.

Lakner Dávid
2017. 05. 25. 15:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ulrich Seidl legújabb dokumentumfilmje, az Afrikában vadászó nyugatiakat nyomon követő Szafari nem csak helyszínében áll közel korábbi alkotásához, a nagy vihart kavart, fikcióra épülő Szerelemhez. (Magyar címe: Szerelmet a feketepiacról.) A téma ez esetben is a kizsákmányolás kölcsönös rendszere. Ami első pillantásra a „mindenki jól jár” elv megvalósulásának látszik, az nem szól másról, mint hogy az osztrák vadász és az afrikai segítő kihasználja a másikat.

A 2012-es Szerelmet a feketepiacról a hit, remény, szeretet trilógia első részeként a szerelem hiányáról beszélt. A film negyvenes-ötvenes osztrák nőket mutat be, akik fizetnek azért, hogy fiatal afrikai férfiak szórakoztassák őket. Ezek a srácok azonban inkább bűnözők, mint prostituáltak. Osztrák partnereiket vagyonokkal húzzák le, miközben még azt is el kell nekik magyarázni, hogyan tudnak kedvére tenni egy nőnek. A Szafari ismét Afrikába kalauzol bennünket, hőseink pedig hétköznapi vadászok, akik vagyonokat adnak egy-egy gnú vagy antilop elejtéséért.

– Én nem is használom erre a gyilkosság kifejezést, sokkal inkább azt, hogy elejtek állatokat. Ami a vágóhidakon zajlik, azt elítélem én is – halljuk a Szafari egy névtelen női vadászától. Elmondja, egy nagymacskát nem tudna lelőni, az neki már valahogy nem fér bele. Majd érdeklődve kérdezgeti barátját, aki kifejti, neki a legnagyobb kaland egy elefánt elejtése volna. Mekkora állat, micsoda zsákmány!

Ulrich Seidl mintha csak az átlagembert kényeztetné egyes filmjeivel. A frusztrált-korosodó szexturista nők, illetve a nagyvadakkal pózoló vadászok a társadalom kedvelt célpontjai. Korábbi alkotásai, a Kánikula és A pince is valódi botrányfilmek, csakhogy ezekhez nem távoli földrészek adják a hátteret, hanem a saját környezetünk zárt ajtói mögé pillantanak be. Ezáltal keltenek kellemetlen érzéseket a nézőkben. „Ilyenek vagyunk mi” – állította Seidl ezekben a filmjeiben, a tömegek pedig vagy kínosan feszengtek, vagy dühöngve kiáltottak provokációt. A pincében épp az volt a jó, hogy egymás társaságában mutatta a fetisisztát, a náci ereklyegyűjtőt és az arab menekültek miatt dohogót. Így háborított föl látszólag teljesen eltérő csoportokat: a szexuális különc nyilván nem érzi úgy, hogy köze volna rasszistákhoz, a migránsellenes sem gondolja, hogy őt az előbbiek mellett kellene mutogatni. Az osztrák filmes provokációi viszont cseppet sem öncélúak: kényelmetlen élmény szembesülni vele, hogy mindannyian rejtegetünk valamit a mélyben. Ennek belátása felszabadító élmény tud lenni.

Hasonló felismerésből fakadó élményt nyújthat a Szafari is, ha a felszín mögé tudunk látni. Ez persze nem egyszerű. Akadt olyan filmes szaklap is, amelynek kritikusa szintén a Szerelemmel vont párhuzamot, odáig jutva: aki szexuális együttlétért fizet, az arra is képes lenne, hogy szolgát tartson, míg a vadász egy emberi tetem felett is örömtáncot lejtene. Mindig könnyebb Seidl filmjeit amolyan bestiáriumként nézni. Épp ezt tapasztalhattuk a Szerelemnél is: hétköznapi, nyilván nem szupervékony nőket láttunk, a kritikus pedig rögtön elemezhette, hogy a narancsbőr megmutatásának célja a nézői viszolygás fölkeltése. – Az esztétikum kifordítása zajlik – írták mindenütt. A Szafariban is premier plánban kapunk meg mindent: zebrát boncolnak, zsiráfot beleznek.

Seidl radikalizmusa viszont abban áll, hogy nem hazudik, nem eufemizál, nem fordít ki semmit: a valóságot mutatja. Frusztrált, szerelemre, s nem kihasználásra vágyó nőt, illetve teljesen hétköznapi vadászokat. Ők Seidl hősei, nem távoli földrészekre utazó különcök, hanem a szomszédaink. Ítélethirdetés helyett ennek felismerésére és önvizsgálatra szólít fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.