Mikor A nyolcadik utas: a Halál (Alien) vacsorajelenetében a nyálkás-véres szörnyeteg az űrhajós hasfalát átszakítva kitört, hogy sorra lemészárolja a Nostromo legénységét, még nem sejthettük, hogy nem is tőle kell igazán félni, hanem önmagunktól. Ridley Scott az Alien-sorozat legújabb darabjában (Alien: Covenant) az emberiség pusztulásáról elmélkedik, amihez azonban a kultikus lénynek már alig van köze. Sok horrorban eljön a pillanat, amikor rádöbbenünk, a bennünk lakó gonosztól rettegünk igazán, és ez a legtöbb helyen rendben is van, de nem egy olyan filmben, ahol a bensőnkből kiszakadó rémület eddig nem szimbólum volt, hanem valóban egy gyilkos szörny, ami a beleken, a húson és az izmokon át rágta ki magát a napvilágra.
A svájci festőművész, H. R. Giger által megálmodott, xenomorfnak nevezett lény először 1979-ben bukkant fel a vásznon, Ridley Scott fent említett filmjében. Legyilkolt majdnem mindenkit, de Ripley hadnagy (Sigourney Weaver) eszén nem tudott túljárni. Hét évvel később James Cameron filmjében (A bolygó neve: a Halál) már nem is egy, hanem egy teljes kaptárnyi szörnnyel találkoztunk, de Ripley megint felülkerekedett, hogy aztán a harmadik epizódban (Végső megoldás: Halál) önmagát feláldozva pusztítsa el a gyilkos lényt.
De a halál nem lehetett az utolsó szó, a stúdió a profit reményében feltámasztotta Ripley-t, hogy immár klónozva küzdjön meg a xenomorfokkal (Alien 4. – Feltámad a Halál). A lények a 2000-es években két kétséges hitelű produkcióban is felbukkantak (A Halál a Ragadozó ellen 1–2.), amelyekkel a készítőik egyszerűen aprópénzre váltották a teremtmények sikerét. Ridley Scott ezt követően határozta el, nem hagyja tovább, hogy más gyalázza meg az Alien-mítoszt, és 2012-re elkészítette az eredeti történet előzményeit bemutató Prometheus című filmet, amely az űrhorrort vallásfilozófiai magasságokba emelte.
Vagyis csak emelte volna. Mára azonban már a rendező is beismerte, alapvetően elhibázott volt az ötlet, hogy az alienek helyett az emberiség teremtéstörténetével foglalkozzon. A Prometheus mitológiája szerint ugyanis a nyálkás gyilkológépeket és az embert egyaránt a Teremtőnek nevezett űrlények hozták létre. Őket kutatná fel egy űrhajó legénysége, ám a találkozás nem egészen úgy sül el, ahogy arra számítottak. A Ripley-szerű hősnőnek szánt Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) és egy David nevű android (Michael Fassbender) túlélik a kalandot, és elindulnak a Teremtők bolygójára, hogy választ kapjanak a kérdésre: mi végre jöttünk a világra?