Mundruczó Kornél Jupiter holdja című új filmjének főszereplője egy orvos, aki csúnyán visszaél a helyzetével, és saját céljaira használja fel egy szerencsétlen menekült különleges képességét. Tette óhatatlanul is művészi önreflexióvá változik a vásznon, a film pedig így a nézőnek szegezi a kérdést, vajon nem ugyanazt csinálja-e az orvos, amit Mundruczó, aki végső soron a menekültek szenvedéseit kihasználva rendez misztikus thrillert?
A cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában bemutatott film nem keltett nagy feltűnést a francia városban, a nemzetközi kritikusok csúnyán lepontozták, ami a téma ismeretében meglepő és árulkodó lehet. Mert bár Cannes közel sem annyira politikus, mint a berlini filmfesztivál, joggal várhattuk, hogy a menekültválság közepén, a rengeteget bírált magyar migránspolitikát (is) kritizáló alkotás komoly sikert arat. A szakírók dicsérték a csodálatos látványt, de nem tudtak mit kezdeni a zavaros, túlzsúfolt történettel, amely – ahogy a brit The Guardian kritikusa megjegyezte – közel sem annyira mély, mint amennyire mutatja magáról.
Mundruczó imádja a határhelyzeteket. Hősei két világ közt rekedt alakok, akik számára még a határok áthágása sem jelent megváltást, hiába kérdőjelezik meg az uralkodó törvényt és lépnek át egy másik univerzumba, ott is ugyanúgy a perifériára szorítva léteznek csupán, ha létezhetnek egyáltalán. A Szép napok (2003) a deviancia és a társadalmi normák, a Delta (2008) a tisztaság és a gonoszság, a Fehér Isten (2014) a hatalom és az emberség határmezsgyéjére kalauzolja a nézőt. A héten a mozikba kerülő Jupiter holdja esetében a határ több szinten értelmezhető, egyszerre fájóan konkrét és erőltetetten elvont.
Egy csapat menekült igyekszik átkelni a szerb–magyar határon, az embercsempészek biztatják őket, a túloldal már Európa, ám alig szállnak a csónakjaikba, máris felvillan a határőrség reflektora és eldördülnek az első lövések. Az emberek a vízbe borulva igyekeznek menekülni, a kamera egy, az apját kereső fiút követ, aki az életéért futva veti be magát az erdőbe. Úgy tűnik, sikerül leráznia üldözőit, amikor kiáltás harsan, fel a kezekkel, a fiú megfordul, a kabátjába nyúl, és ekkor a láthatatlan gonosz agyonlövi. Nagyjából eddig tart a film. Ami utána jön, görcsös alkotni vágyás.