Hiába látjuk a hazát, nem jutunk el odáig

Új háborús eposz a filmvásznon: erőteljes, feszültséggel teli, néhol patetikus alkotás a Dunkirk.

Lakner Dávid
2017. 07. 20. 8:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mióta Christopher Nolan a kétezres évek elején elkészítette a Memento–Álmatlanság párost, filmes feszültségkeltésben nehéz őt felülmúlni. Lélektanilag kínáltak rendkívül nyomasztó perceket művei, amelyek közül az Álmatlanság egyenes vonalvezetésű, a Memento kacifántosabb alkotás. Az emlékeinek élő férfi visszafelé játszódó sztoriját nehezen bogoztuk ki, de amikor sikerült, a film elementáris erővel fejtette ki hatását.

Más kategóriát jelentett A sötét lovag, az Eredet és legutóbb a Csillagok között. Az egyre látványosabb szuperprodukciók másként voltak hatással a nézőre. Igazi moziélményt kínáltak, újradefiniálva, mit jelent felépíteni és mozgatni egy-egy teljesen eredeti, sokrétű fantáziavilágot. Valódi látványfilmek voltak, ahogy minden korábbinál inkább annak nevezhető a héten mozikba került Dunkirk is. Nolan első háborús filmje nagyszabású vállalkozás, egyúttal az egyik legkísérletibb darabja.

Az 1940. május végi dunkerque-i csatát bemutató produkció forgatókönyve ugyanis alig haladta meg a száz oldalt, és kivételesen nem is a rendező öccse, Jonathan Nolan írta. Régi álmát valósította meg ezzel a filmmel a rendező, így persze minden korábbinál inkább ragaszkodott saját koncepciójához. Ami ezúttal rendkívül kockázatos: a szövetségeseket hozta ki ugyanis nem csak erkölcsi győztesként az elbukott dunkerque-i küzdelemből. Szokás mondani, hogy a történelmet a győztesek írják, de azért mégiscsak új minőség egy olyan harcot ünnepelni, amelynek egyetlen pozitívuma számukra, hogy nem őrölte fel teljesen a brit haderőt. Nolan szerint viszont épp ez mutatta Dunkerque jelentőségét: miután a németek teljesen bekerítették a briteket és franciákat, a szövetségesek megszervezték az evakuálást célzó Dinamó hadműveletet. Ha nem sikerül kimenteni a németek ellen küzdőket, több százezer katona veszett volna oda. Nolan szerint tehát abból fakad Dunkerque győzelme, hogy ha nem jön össze az evakuálás, a tengelyhatalmak akár meg is nyerhették volna a háborút. A nyakatekert érvelés alapján ez nem annyira Dunkerque-ről szól, mint a szövetségesek eredendő igazáról.

Szerencsére a nolani nézőpont leginkább csak a film vége felé érezhető, és a patetikus zárást leszámítva a Dunkirk feszültséggel teli, monumentális alkotás. A bombák közvetlenül mellettünk robbannak, a léket kapott hajóban mi süllyedünk, az égen feltűnő gépektől mi vágódunk a földre, és rettegünk, hogy túléljük-e a következő perceket. Nolan igyekezett minél kevésbé a cgi-re hagyatkozni, így forgattak a hánykolódó vízen és repülőkön is. Nagyon kevés párbeszéd van a filmben, és a szereplők hátterét sem ismerhetjük meg: itt minden azon áll, ami a szemünk előtt történik. A harapófogóba szorult katonáknak a háború az itt és mostra redukálódik: hiába látják a helyszínről is a hazájukat, végtelen távolságra érezhetik magukat tőle, és ki tudja, elérik-e még valaha.

Ahogy Nolannál már megszoktuk, kapkodhatjuk a fejünket: az előbb még a part mentén hasaltunk, és rettegtünk a bombáktól, a következő pillanatban már a süllyedő hajón vagyunk, amelyre újabb és újabb léket lő az ellenség. Akiket persze testközelből egyáltalán nem láthatunk, és a szövetséges katonák közül alig néhánynak ismerhetjük meg a nevét is. A feszültséget csak fokozza a borzongató zene, amelyet a rendezővel sokadjára együttműködő Hans Zimmernek köszönhetünk. A Dunkirk az a film, amelyet kifejezetten moziban, sőt IMAX-teremben érdemes nézni: minden a látványon áll vagy bukik, és azt kell mondani, hogy e téren Nolan csillagos ötösre vizsgázik. Székhez tapadva szűkül minden egy-egy pillanatra, míg a látóhatáron körös-körül csak a pusztítás. A háborút magát látjuk testközelből, ami nem a lelkesítő beszédekben, hanem ebben a rettenetben rejlik, gondolnánk. Persze csak addig, amíg a rendező egy-két lelkesítő beszéddel nem mutatja, hogy szerinte igenis van okunk ünnepelni. A végéért nagyon kár, de amit addig láttunk, azt nehezen fogjuk feledni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.