Mi köti össze A kis herceget a horrorral?

Magyarországon járt Alexander Juhász, aki újraálmodta Saint-Exupéry világát.

Lakner Dávid
2017. 07. 04. 11:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óvatlan szemlélő valószínűleg azt gondolná, hogy A kis herceget és a 2014-es kulthorrort, a The Babadookot egy világ választja el egymástól. Aztán ahogy tüzetesebben rájuk néz, észreveszi: mindkettő alapja egy, a lélek legmélyéig hatoló, a gyerekekre nagy hatással lévő mesekönyv, s elkészítésükben nagy szerepe volt Alexander Juhász animátornak. Aki bár magyar származású, az idei Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon járt először hazánkban.

Juhászt megjelenésében és stílusában is örök gyereknek érezzük. Lelkesen mutogatja lapunknak a Dungeons and Dragons fantasy alapján gyártott figuráit. – Művészként kell hogy legyen, amit csak magadnak csinálsz. Apróságok, de ezek szükségesek, képtelen lennék eladni őket – mosolyog. A fesztiválon tartott előadása is mutatja, a XXI. század gyermekével van dolgunk. – Aludjunk sokat, szeretkezzünk, olvassunk könyveket, és kerüljük a közösségi médiát – sorolja a művészet mint életstílus velejáróit. Hogy aztán komolyabbra váltva kifejtse, a 2004-es szuperprodukció, a Lemony Snicket – A balszerencse áradása végefőcímét már ő készíthette el.

Ám bármennyire örökifjúnak tűnik is, munkái komoly technikai tudásról, hozzáértésről árulkodnak. Két éve ő tervezhette A kis herceg karaktereit, míg a Babadookhoz az annak savát-borsát adó rémkönyvet készítette el. Amennyire barátságosak, szerethetők a Jeff Bridges és Rachel McAdams fémjelezte animáció figurái, éppolyan rémisztők, zsigerig hatolók az ausztrál horroréi. – A kis herceg nehezebb feladat volt, mert ott az egész filmért feleltem – fejti ki lapunknak Juhász. És tényleg nem volt egyszerű dolga, amikor a mindenki által ismert karaktereket kellett újraálmodnia. – Olyan könyv ez, amelyhez az embereket nagyon személyes viszony fűzi, ezért is volt nagy megtiszteltetés a felkérés – mondja.

Igaz, ő viszonylag későn olvasta Saint-Exupéry meséjét, fiatalon olyanok inspirálták inkább, mint A NIMH meséje vagy az Egy bogár élete. „Igen, a jó öreg Pixar-animáció” – nevet. De lenyűgözte az 1988-as japán anime-sci-fi, az Akira is: – A technikai vívmányaitól és az absztrakt történetmesélésétől dobtam egy hátast – jegyzi meg.

A kis hercegnél azt tartotta elsődlegesnek, hogy érzelmileg hassanak a figurák, naivan szerethetőre rajzolja meg őket. – A vízfestékróka jó példa volt erre – mondja. Mark Osborne filmje amúgy is különleges feladat volt: a 3D-animációt ötvözte a bábtechnikával. A Babadook ehhez képest jóval kisebb vállalkozás, mégis rendkívül népszerű lett, miután a tucathorrorok korában tudott valóban félelmetest produkálni. – Az ember azt gondolta volna, egy ilyen alacsony költségvetésű horrorból sok minden nem fog kisülni. De aztán láttam, Jennifer Kent rendező micsoda szenvedéllyel állt hozzá, és ez meggyőzött – meséli. Szerinte a Babadookot és A kis herceget összeköti az elv, hogy öleljük magunkhoz azt, ami legbelül rejlik. Ez olykor a sötétség, máskor pedig a fény.

Juhász apai nagyszülei még éltek Magyarországon, nagymamája sváb volt. Az ötvenes években emigráltak hazánkból. – De nem hiszem, hogy lélekben igazán itt tudták hagyni az országot – mondja. Unokatestvérei még vannak itt, de ő már inkább az Egyesült Államokhoz kötődik, amely szerinte különös, hatalmas buborék tud lenni a bevándorlók számára. Azért van, ami megragadja az itteni dolgokból: rakott káposzta, mondja magyarul, amikor a gyökereiről kérdezzük. Végül megjegyzi még: nem sok magyar produkciót ismer, de Tóth Luca fesztiválon vetített rövidfilmje, a Superbia nagyon megragadta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.