Retró zenére komponált kémjátszma a berlini fal közelében

Az Atomszőke pörgős közönségmozi, amely nem váltja meg a világot, a színészgárdája viszont elsőrangú.

Lakner Dávid
2017. 07. 27. 12:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képregényből született, olykor számítógépes játékokat megszégyenítő akció-thriller lett belőle. A John Wick társrendezőjeként ismert David Leitch új filmje nem mindennapi vállalkozás. A fal leomlása előtt álló Berlinben játszódik, de Budapesten forgatták, hangulatilag pedig a nyolcvanas évekbeli MTV világát igyekszik megjeleníteni Nena-, Queen- és Cure-slágerekkel. De csalódnia kell, aki a Goodbye, Lenin kedélyeskedő korszakváltás-történetére, esetleg A mások élete drámai ütközéseire számít. Ez nem az a történet – figyelmeztet a felirat az elején, hogy az átmenet felszabadító sztorijában sem érdemes reménykednünk. Persze aki olvasta már Antony Johnston eredeti képregényét, a The Coldest Cityt, tudhatja, mit várhat az újabb amerikai csúcsfilmtől.

Amit bátran tekinthetünk részben magyar produkciónak is. A stáblistán alig találunk olyan szakembert, aki nem tőlünk érkezett, míg Kemény Ildikó koproducerként, Árpa Attila pedig mellékszereplőként vett részt a film elkészítésében. A Charlize Theron, James McAvoy és Eddie Marsan főszereplésével készült mozit látva pedig semmi okunk a szégyenkezésre.

Olyasfajta véres kémtörténet az Atomszőke, amely akciójeleneteit tekintve felveszi a versenyt a John Wickkel vagy épp a Bourne-sztorikkal. A történet szerint a kommunizmus bukása előtt állunk, amikor kitudódik: szovjet kézre kerülhet a keleti blokkban tevékenykedő nyugati ügynökök listája. Ebben a helyzetben vetik be az MI6 szuperkémét, Lorraine Broughtont (Theron), hogy egy másik ügynök (McAvoy) segítségével megszerezze a névsort. Küldetésüket árulások és hullahegyek szegélyezik.

Mintha csak egy számítógépes játékba csöppennénk, olykor csak a főhős életvonala és a leküzdésre váró szovjet ügynökök száma hiányzik a kép aljáról. Mindez persze lehetne roppant kínos is, de a környezettel, történeti szituációval és a zenecsatornás retróval együtt mégis működőképes. Ilyennek érdemes lennie ma egy akció-thrillernek: semmiféle erőlködés, kínos megmutatásvágy nem érződik az Atomszőkén, a színészi gárda pedig tényleg elsőrangú.

Charlize Theron jóval vagányabb hősnő lett, mint mondjuk Wonder Woman: bár a film végéig nem tudjuk, ki kinek dolgozik valójában, érezzük, hogy Lorraine Broughton kézben tartja a dolgokat. Eközben a hidegháború remek allegóriájaként végig bizonytalankodhatunk. Ahogy McAvoy karaktere is megfogalmazza: csak az a kérdés, ki nyert, és mi a játék valójában. John Goodman pedig ismerős szerepben találhatta magát: ahogy az Éj anyánkban, itt is egy kissé titokzatos ügynököt alakít. Igaz, a zseniális Vonnegut-regénnyel szemben itt azért jóval kevésbé bizonyul filozofikus alkatnak.

Ahogy az Atomszőke sem egy revelatív alkotás a hidegháborús kémharcokról. Jóval inkább egy pörgős, akciódús közönségmozi, ami nem váltja meg a világot, de ez nem is célja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.