A Mindenki Oscar-díja után: ilyen volt az idei BuSho

Több mint hetven országból érkeztek alkotások a budapesti rövidfilmfesztiválra.

Lakner Dávid
2017. 09. 06. 15:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint hetven országból érkeztek alkotások az idei BuSho nemzetközi rövidfilm-fesztiválra, és nem csekély számú magyar indulóért is szoríthattunk: ezúttal kilencvennégy hazai alkotást neveztek a mustrára.

– Nem tudunk semmilyen tendenciát ráhúzni a rendezvényre, ennyi filmest mindig más foglalkoztat – erről beszélt lapunknak a BuSho szervezője, Gábeli Tamás. Hozzátéve azért: persze, rendre érkeznek menekültes produkciók, de ez mindenhol így van, hiszen a téma lázban tartja a világot. A vidéki és a határon túli helyszínek megszűntek, leszámítva a sopronit, ami jól működött eddig is.

A fő vetítések a Puskinban és az Art+ moziban zajlottak a múlt héten.

A tervek kapcsán Gábeli elmondta: a lehetőségeiknél feljebb nem rakná a lécet, és nem is cél A kategóriás fesztivált csinálni. – Voltam már ilyenen, ahol nyolcszáz meghívott vendég volt, de senki nem ismert senkit. Csodálatos dolgok alakulhatnak ki egy ilyen kisebb fesztiválból is – jegyezte meg.

A BuShón a fiatalabb generáció aktivizálódása óta egyre jobbak a magyar animációk, ahogy azt idén is tapasztalhattuk. Az indulók közt volt Wunder Judit műve, a Kötelék is, ami több más animációs rövidfilmhez hasonlóan erotikát vegyít feszültségkeltéssel, ráadásul egy különös, macskás történet keretében.

Az idei KAFF-nagydíjas alkotás valóban erős lett: elmagányosodásról és szeretetvágyról mesél.

Meg is kapta a BuShón a legjobb magyar animációs filmnek járó elismerést.

De indult a sok tekintetben hasonló Vulkánsziget is Lovrity Anna Katalintól, valamint a Superbia Tóth Lucától. Előbbiben nagymacskák kergetőznek, a különös tigrismesében pedig érzelmi elnyomásról, uralkodni vágyásról tanulhatunk többet. Érdemes még említeni Dell’Edera Dávidtól a Balkont, amelyben a megszokott délutáni szürkeséget egy váratlan üvöltés szakítja meg, hogy aztán a panelsoron mindenki csatlakozzon. Mert ha egyvalaki kiáll, erőre kapnak a többiek is.

Szabó Simon rövidfilmje, az Ebéd előtt hangulatilag szintén erős alkotás, Molnár Gusztáv pedig ha belehúz, és elfelejti a Barátok közt-világot, remek karakterszínész lehet. A film sztorija kapcsán viszont muszáj megjegyezni: Nemes Jeles László a Türelemmel már rég csinált hasonlót.

Jakobetz Zoltántól a Vándorkupa már a Mindenki konfliktusos tanár/edző-diák viszonyát hozza, csak jóval több hétköznapisággal. Egyszerűségében szerethető film.

A külföldi mezőny egyik legerősebbjének Anna Hintstől az észt–francia–luxemburgi Jég tűnt: fájdalmas, katartikus sztori,

ami olykor még a Kosztolányi-féle Fürdés értelmetlen tragédiáját, apa-fia kapcsolatát is megidézi.

Az idei BuSho fődíját egyébként Dudás Balázs Welcome-ja nyerte, ami egy érzékeny elvándorlássztorit helyez a középpontba. Az Ezüst BuShót Tal Greenberg alkotása, a Kapunka, a Bronz BuShót pedig a Tóth Barnabás-féle Van egy határ kapta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.