Már minden tizedik német látta a Luther feleségéről szóló filmet

Katharina von Bora a női egyenjogúság kezdeményét képviselte, már amennyire ez a XVI. században lehetséges volt.

R. Kiss Kornélia
2017. 09. 25. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németországban a reformáció emlékévéről tényleg el lehet mondani, hogy „trendi, fancy és szexi”, vagyis olyan, amilyennek az ’56-os emlékévet szerette volna eredetileg a magyar kormányzat.

Mi lenne trendibb a női egyenjogúságnál? Erről is szól a Luther feleségét középpontba állító Katharina Luther című film. A Katharina kalandos történetét bemutató mozit a német közmédia hozta tető alá, Magyarországon eddig csak egyszer, a Szemrevaló filmfesztiválon vetítették. Nem meglepő, hogy az ötlet egy fiatal női rendező, Julia von Heinz fejében született meg: a XVI. századi viszonylatban kiemelkedően önálló nő, Katharina Luther és férje a női egyenjogúság kezdeményét képviselték, már amennyire ez lehetséges volt korukban. Lutherről készült már korábban egy nagyszabású német életrajzi dráma 2005-ben, az idén került mozikba ennek a „párja” , amely női szemszögből mutatja be a reformátor házasságát.

Katharina történetének kezdete nagyban emlékeztet arra, amin Denis Diderot regényhősének, Suzanne-nak is át kell mennie – bár Az apáca több mint kétszáz évvel később, a XVIII. században született. A fiatal Katharina von Bora elszegényedett nemesi családból származott, amelyek sokszor oldották meg az anyagi gondjaikat úgy, hogy zárdába adták a „felesleges” kislányokat. Ez történt Katharinával is. Miután a kolostorba is beszivárogtak a reformáció gondolatai, megelégelte a rabságot és a cölibátust, és megszökött, akárcsak Diderot főhőse. Ezzel társadalmon kívülivé vált, az egyetlen lehetősége a túlélésre az volt, ha férjhez megy. De erre is csak saját választása szerint volt hajlandó.

A film többek között bemutatja, hogy Katharina Luther egy nagy gazdaságot és oktatási központot virágoztatott fel, miközben férje a teológiának élt. Luthernek írt levelei nem maradtak fenn, csak azok, amiket Luther neki címzett. Különleges státusát mutatja, hogy sokan – néha férje is – „Käthe úrként” hivatkozik rá, és, mint az a magyar tulajdonban lévő végrendeletéből is kiderül, a kor szokásától eltérően a reformátor őt tette meg egyedüli örökösévé. A Katharina Luther igyekszik a valódi kort bemutatni, a történelmi események mellett például azt, hogy milyen lelki nyomás alatt állhatott a kiugrott pap és apáca, akik úgy döntöttek, házasságra lépnek és gyermekeket vállalnak. Kapcsolatukat beárnyékolta egyik gyermekük halála; Luther ettől fogva megkeseredett emberré vált, a zsidókat hibáztatta sok más mellett lánya haláláért is, Katharina Luther pedig szegénységben halt meg, azért küszködve, hogy a világ elismerje a házasságukban kivívott státusát. A film nézettsége a német közszolgálati adó, az ARD adatai szerint átlépte a hétmilliót, vagyis majdnem minden tizedik német látta már.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.