Világosan emlékszem az érzésre, amely kamaszkorom egyik hétvégi reggelén kerített hatalmába. Ültem a televízió előtt, és leesett állal néztem, ami a képernyőn folyt: akkor láttam először Darren Aronofsky kultuszfilmjét. A Rekviem egy álomért úgy lett életem egyik legdepresszívebb filmélménye, hogy közben bizonyította: nemhogy tömegeknek, de senkinek nem kell meghalnia a végefőcímig ahhoz, hogy a nézőt igazán mélyre rántsák a látottak. És mi lenne lehangolóbb zárlat egy végtelenül pozitív, szeretetteli fantáziánál – ha közben tudjuk, hogy ez soha, de soha nem fog bekövetkezni?
Aronofsky máskor is remekelt: mind az 1998-as Pi, mind a 2010-es Fekete hattyú mestermunka lett. Ahogy a 2006-os A forrás szintén, bár az megosztóra sikeredett: könnyű volt művészkedést kiáltani a szándékoltan nagyívű alkotás kapcsán. Csodaszép szerelmes filmet láthattunk, amelyben a halálos beteg nő arra kéri férjét: fejezze be készülő művét. Utóbbi viszont letargiába esik, nem érzi magát képesnek rá, miközben rendületlenül kutatja a halál ellenszerét, az élet biztosítékát. Régen várt filmjével, az Anyám!-mal a rendező most elkészítette A forrás tökéletes ellentétét.
Ezúttal már nem egyszerűen vallási párhuzamokat láthatunk: az Anyám! komplett allegória, amelyben nagyon könnyű azonosítani, melyik névtelen szereplő melyik bibliai alakot testesíti meg. Adva van egy erdőszéli, elhagyatott házban élő pár, amelyhez egy napon váratlan vendég kopogtat be. Az ismeretlen orvos szabadkozik, ő azt hitte, panzióba érkezik, de közben összebarátkozik a férfival, aki marasztalja egy éjszakára. Ekkor már tudjuk persze, hogy nem csupán egy estéről lesz szó, és másnap betoppan az orvos felesége is, majd jönnek a gyerekek, és a film előrehaladtával még több különös figura, aki mind valamiért nagyon otthon érzi magát. Ezt láthatóan csak az itt élő nő (Jennifer Lawrence) nem tudja mire vélni, miközben író férje (Javier Bardem) nagyon is örül az újabb és újabb érkezőknek. Kezdeti alkotói válságát kiheverve befejezi a nagy munkát, amivel tömegeket nyer meg magának. Hiába felesége várandóssága, a nő fokozódó aggodalma: a férfit egyre inkább magával ragadják az érkező rajongók.