Történt egyszer, hogy a sorsvonalak fura összegabalyodása folytán egy kortárs észt képzőművészeti kiállítást néztünk meg családi körben. Édesanyám közel akart menni az egyik képhez, és közben rálépett az attól nem messze heverő átlagos gumiszőnyegre. A sarokból egy vadászsólyom gyorsaságával és határozottságával robbant ki egy idős teremőr néni, és jól leszidta őt, amiért így meggyaláz egy műalkotást.
A fenti kis jelenet jutott eszembe Ruben Östlund A négyzet című filmjét nézve. Itt nem jellegtelen szőnyeg, hanem közönséges sóderhalmok sorakoznak az egyik kiállítótérben, közöttük időnként csendesen végigszlalomozik a takarítógép, nyergében egy alkalmazottal. És ahogy a színpadra kitett pisztoly is elsül előbb vagy utóbb, itt is bekövetkezik a borítékolható baleset: egy drámai értelemben igen sűrű jelenetben a kortárs múzeum igazgatóját azzal a rossz hírrel találja meg egyik munkatársa, hogy sajnos az egyik sóderkupac eltűnt a masina mohó szájában.
Mielőtt az olvasó megharagudna, hogy lelövök egy poént, el kell mondanom: a film tele van hasonló, kiszámítható fordulatokkal. Miért is ne lenne? Ha kortárs művészetről van szó, már nem is nagyon lehet meglepődni semmin. Filmünk hősének, a svéd kortárs képzőművészeti intézmény élén álló, jó karban levő sarmőrnek, Christiannak ebben a kiszámítható alibivilágban zajlik az élete. Flancos megnyitók gusztusos ételekkel, sztárművészek, erőltetetten összetákolt elméleti állványzatok a parasztvakítással felérő művészeti humbugok mögött, a színjáték folyamatos fenntartása, hogy ennek az egésznek van valami mélyebb értelme, laza és alkalmi kapcsolatok.
A jóléti társadalom tortáján ez a múzeum az egyik koktélcseresznye. A négyzet azonban többre akar vállalkozni, mint hogy együttérző iróniával élcelődjön ezen a sajátos mikrovilágon. Így aztán eljön a dramaturgiai csavar, kettő is. Christiant kirabolják, ő pedig egyik kollégája biztatására maga akarja kézbe venni az igazságszolgáltatás ügyét. Aminek csak az lesz az eredménye, hogy saját gondosan kibélelt univerzumából kilépve hirtelen érintkezésbe kerül az országában bevándorlóként, a periférián tengődők valóságával. Eközben a múzeum új projektjének népszerűsítése is zajlik, és mivel személyes ügyei lekötik a figyelmét, az igazgató nem veszi észre, hogy az új reklámkampány borzasztóan buta és bántó – az említett periféria képviselőit célkeresztbe állító – üzenetet közvetít.